Går i tankarna att starta eget AB (konsultföretag). Tanken är att till en början ingå i en paraplykoncern.
Konsultuppdragen är arbete med kvalitetsfrågor mot läkemedel/medtech företag. Har lång (20+ år) erfarenhet av branschen och varav de senaste 5 åren som anställd konsult. Just nu ser det bra ut att få uppdrag men osäkert framåt hur det påverkas av en lågkonjuktur.
Vad säger ni kloka människor här i forumet. Är det en bra idé att starta eget AB i dessa tider? Hur hade ni tänkt?
Jag skulle kört på. Skrev själv på mitt första frilanskontrakt mitt i finanskrisen och är frilansare än idag. Din branch (läkemedelsbranschen) är dessutom inte så konjunkturkänslig som många andra branscher.
De flesta som kliver över linjen och startar eget konsult AB känner väl en liten oro. Det enda jag gjorde var att se till att vara skuldfri, om det gick åt h-e så skulle jag i alla fall slippa ovälkomna fordringsägare knackandes på dörren. Jag kunde min branch och det gick fantastiskt bra, fick massor av uppdrag och fick ofta tacka nej, hade lätt kunnat anställa 3-4 konsulter till i bolaget men valde att köra ensam för att slippa ha anställda. Lever nu under FIRE.
Jag hoppade av min anställning i ett större konsultbolag för att köra i egen regi i Oktober.
Oroade mig inte något under uppsägningstiden, men första veckorna innan något avtal var signat kände jag en viss oro. Nu efter snart två månader kan jag klart säga att oron var helt obefogad…
Eftersom du är anställd konsult idag har du säkert arbetat upp ett bra kontaktnät redan vilket underlättar.