Egenkonsult eller starta konsultbolag med vänner

Hej!

Jag har läst en hel del om att frilanskonsulta inom IT, och är sugen på att ta steget snart. När jag har diskuterat med vänner har jag insett att vissa av dem också är sugna på att gå samma väg. Min fråga nu är, vilka för- och nackdelar finns med att gå ihop och starta ett AB tillsammans med vänner istället för att köra själv?

Spontant tänker jag att man får en ganska stor nedsida: Introduktion av risk via osämja bland delägare. Detta kan handla om allt ifrån skatteoptimering, kapital i bolaget, resursfördelning, etc.

Finns några motsvarande uppsidor som potentiellt kan väga upp för det? Allt jag har läst hittills har handlat om att driva konsultbolag själv, så har inte så bra koll här. Spontant kan jag tänka mig resurseffektivisering genom att man har gemensam bokföring. Jag kan också se en minskning av den individuella risken, om man kör ett upplägg där en person som tappar sitt uppdrag blir finansierad av de övriga under en period. Detta kanske kan göra att man behöver spara mindre till buffert och således kan plocka ut mer pengar månadsvis än vad man skulle kunnat göra som ensam egenkonsult?

Är det någon av er som har några insikter?

2 gillningar

Jag tänker att det kan begränsa ens frihet lite. Till exempel blir det väl inte lika lätt planera sin pension eftersom man inte äger hela bolaget själv.

1 gillning

Konsulteri är ofta tämligen digitalt, antingen har man uppdrag (närande) eller så har man det inte (tärande). Det kan vara rätt slitsamt i ett nytt företag, i synnerhet när man som nu går in i lite osäkra tider där även de som vant sig vid att alltid ha jobb/uppdrag plötsligt kan finna sig stå utan. Därför anser jag att konsultarbete gör man antingen som anställd eller i egen låda. Sen kan man väl alltid skapa något gemensamt holdingbolag osv för sälj om det nu har fördelar.

4 gillningar

Egen låda utan tvekan som jag ser det för då har man Max flexibilitet ekonomiskt. Man bestämmer helt själv om löner, utdelning, sparande i företaget, tjänstepension etc. Ekonomihanteringen har jag lagt ut helt och hållet och det kostar inte så mycket.

Man kan alltid jobba ihop ändå men hanterar sitt eget bolag. Likaså så brukar man hjälpas åt. Har en för mycket uppdrag så försöker man skjuta det till varandra.

Vill man mer prova på utan att starta bolag först så kan man alltid använda en faktureringstjänst tex frilansfinans.se

1 gillning

Mitt förslag är att alla startar ett eget AB och sen eventuellt ett gemensamt AB upptill.

Ett par bekanta körde med det upplägget så dom sålde allt genom en front, lättare om man får team uppdrag etc.
Det de sen gjorde va att det delade bolaget tog 10% av allt som fakturerades så dom sparade ihop en slant där gemensamt. Efter ett par år när de hade sparat ihop nog pengar där så ändrade dom om och skaffade sig en egen säljare och anställda i det gemensamma bolaget och driver nu konsultbolag på heltid i paraplybolaget och tar ut lön därifrån också och inte från sina egna bolag.

Nu kanske detta inte är helt rätt för er, men ni kan ju skruva lite på det :slight_smile:

6 gillningar

Intressanta tankar! Låter som att det inte finns några större fördelar med att köra tillsammans. Konceptet att köra ett gemensamt företag i toppen var väldigt intressant dock! Ska fundera vidare på det. Tack!

3 gillningar

Vi kör så, fungerar bra. Slipper man i princip alla diskussioner om pengar.

4 gillningar

Tänker ni anställa människor och hyra ut som konsulter? Om inte låter det som en helt galen ide att skapa bolag tillsammans men debitera individuellt.

Visst, lite mindre byråkrati kanske, men… det är inte många tusenlappar och timmar per år för ett eget bolag (obs: lej ut allt. Det är inte värt att hålla på med sånt själv om timpengen är >700 kr/timmen). Och att köra inkomstförsäkring gemensamt på ett lyckat sätt tycker jag låter helt hopplöst.

1 gillning

Jag rekommenderar att var och en kör eget AB och samarbeta istället för gemensamt bolag.
Ni kan använda er av samma revisor för att underlätta samarbetet. Det finns stora fördelar med att köra eget AB och ytterligare fördelar med att samarbeta. Vi gjorde så och när jag så småningom avvecklade min verksamhet och gick in i FIRE så fortsatte min samarbetspartner (som är yngre) vidare med sitt bolag precis som vanligt. Vi hade ett bra samarbete och aldrig några tvister genom att vi hade två olika bolag.

Ett annat tips är att ni satsar på det ni är bäst på och låter revisorn göra det han är bäst på. Slösa inte er värdefulla tid på att gräva ner er i skatteplanering och annat som han är bättre på. Ni ska endast ägna er åt att jobba och debitera så mycket ni kan.

1 gillning

Kör en Better Call Saul. Splitta kontor, varsina firmor.

Så där funkar ju andra konsultfirmor, som Kvadrat t ex.

Nja, lite sanning med modifikation. Alla Kvadrats underkonsulter är inte delägare :slight_smile:

Och Kvadrat är ju ett jättestort nätverk av folk, där de som är väldigt små delägare knappt får någonting av kakan.

1 gillning

De jag känner som är Kvadratare är delägare.
Sen har jag själv haft ngt gig som underkonsult till dem och det är ju något annat så klart.

Inte så insatt som du märker, men ville mer visa på att det finns fler som gjort just så där att det finns ett övergripande AB som får en del av kakan av de underliggande individuella AB:na.

Intressant, antar att ni har ett avtal mellan er. Vad är viktigt att ta med i det avtalet?

1 gillning

Låter som ett toppenförslag att köra egna bolag med ett centralt bolag i toppen, ju mer jag tänker på det faktiskt! Hur funkar det med “dold anställning”? Om alla konsulterna endast fakturerar toppbolaget så tänker jag att det finns en risk att skatteverket tycker att de egentligen är anställda? Obefogad rädsla?

Det är väl lite personligt, men för att slippa diskussionen om pengar i framtiden är det väl bara hur utköpet ska gå till och till hur värderingen ska ske. Krav på äktenskapsförord kanske.
Om bolaget växer och blir något annat än från början får man väl titta på nya avtal då.

1 gillning

Har hört det nämnas (som nu), men aldrig under dessa år hört talas om någon som fått det på sig. Sen har jag väl alltid haft något litet som jag inte orkat dra genom det gemensamma bolaget.

Typiskt råd som folk som aldrig drivit företag brukar komma med när de hör att man kör eget som konsult.