Starta holdingbolag | Vad ska jag tänka på utifrån skatt och verksamhetsbeskrivning?

Jag startade ett nytt bolag för att sätta upp det som ett holdingbolag, upplever att flera vänner gjort samma sak. :blush: Ser inte riktigt poängen att göra om ett befintligt bolag. :face_with_monocle:

Fördelar med att skapa nytt:
Ingen historik eller risk i relation till tidigare verksamhet (tänker på t.ex. tvister eller krav).
Slipper lägga om alla avtal, anställningar eller annat som finns i befintliga verksamheten. Kan vara en stor arbetsinsats i många fall, lätt att underskatta.
Vid nytt verksamhetsbolag påverkas kreditratingen, kan påverka möjligheten att teckna avtal eller handla innan första boksluten är fastställda.

Så länge man kan lösa det skattemässigt på privatsidan (att du inte tappar underlag på K10), ser jag ingen anledning att inte skapa nytt bolag som holdingbolag istället för tvärtom. Jag kan inte komma på något praktiskt fall där jag stött på att verksamhetsbolaget gjorts om till holding (och jag ser eller får frågor kring rätt många bolag varje år i jobbet).

1 gillning

Hur gör man om man vill starta ett holdingbolag till sitt nuvarande bolag?
Jag tänker att det i teorin är detta man gör:

1. Startar holdingbolag privat
  2. Sälj privatägt AB till privatägt holdingbolag

Men om holdingbolaget inte har några pengar, kan man upprätta en skuld från holdingbolaget till sig själv som privatperson?

Och man åker på privat kapitalinkomstskatt för detta om 20% av vinsten på försäljningen antar jag?

Eller kan man på något sätt helt och hållet undvika betala skatt på något vis? Känns ju väldigt onödigt att betala 20% skatt på bokfört värde för ingenting.

• Intern aktieöverlåtelse (vilket man brukar benämna detta som), görs ofta mot revers som du skriver. Dvs. att holdingbolaget får en skuld till dig privat.

• Ja, beskattas till 20% på vinsten - så säljer du in det för anskaffningsvärde blir det ingen vinst. Annars kan man se det som ett alternativ till utdelning, om det finns upparbetade värden i bolaget.

• Det går i vissa förutsättningar att bilda holdingbolaget med ett andelsbyte - en apportbildning där du betalar med andelarna i det befintliga bolaget. Då får du både flytta över din K10:a till nya bolaget, och det blir ingen skatt vid förfarandet (givet att du inte också får ersättning utöver andelarna i nya bolaget). Vill man gå den vägen rekommenderar jag att ta hjälp av erfaren skattekonsult/revisor/red. konsult som gjort motsvarande tidigare och kan diskutera förutsättningarna i det specifika fallet. Har du stora sparade utdelningsutrymmen på K10:an är det ofta att rekommendera, medan intern aktieöverlåtelse är enklare och bättre om du ändå tömmer utdelningsutrymmet varje år, eller kan tänkas göra det vid överlåtelsen.

2 gillningar

Tack för en bra tråd.
Jag har kört igång ett verksamhetsbolag i december 2022.

I samband med detta bildade jag även ett holdingbolag. Jag kontrollerar och äger båda bolagen till 100%.

I verksamhetsbolaget finns där en vinst på ca 600 tkr. Kommer ej ta ut lön i verksamhetsbolaget då jag har lön från ett annat bolag.

Jag står i färd att göra den interna aktieöverlåtelsen. Som jag tolkar dig @Anna81 skulle jag kunna sälja så jag gör en vinst på 195 tkr. Jag har genom holdingbolaget kontroll över verksamhetsbolaget sedan dec 2022 och jag skulle behöva upprätta en intern aktieöverlåtelse. När skall jag upprätta denna ifrån?

1 gillning

Under de förutsättningarna och att du nyttjar schablonbeloppet vid försäljningen som du skriver hade jag gjort överlåtelsen i början av 2023. Tar du ingen lön från verksamhetsbolaget spelar dateringen mindre roll i övrigt (annars vill man helst göra det före första löneutbetalningen för året).

Hur ser det ut om verksamhetsbolaget redan har en en kapitalförsäkring? Skulle det vara enklare att göra om verksamhetsbolaget till holdingbolag i det fallet, eller är det möjligt att “flytta kapitalförsäkringen”?

Det har funnits kapitalförsäkring i verksamhetsbolaget i flera fall där jag varit med där man bildat holdingbolag. Det har då inte påverkat upplägget, utan vi har ändå bildat nytt holdingbolag. Kapitalförsäkringen har sedan flyttats till holdingbolaget efter bildandet. Antingen en ren flytt eller sålts av och tecknats ny.

Om det finns en pensionsutfästelse till ägaren kopplat till kapitalförsäkringen får man riva den dock, den kan inte flyttas utan negativ beskattningseffekt. Men det går bra att riva och göra ny utfästelse i holdingbolaget om man har en sådan lösning.

1 gillning

Hej, jag har sedan 2021 ett AB som jag konsultar i och nu går jag i startgroparna för att starta ytterligare ett AB som ska syssla med en annan verksamhet. I samband med detta så tänkte jag även starta just ett holdingbolag och samla båda bolagen under detta.

Tänker att min plan framåt ser ut så här.

1. Starta holdingbolaget samt ett nytt AB under holdingbolaget.
  2. Efter årsskiftet 24/25 tar jag utdelning från mitt gamla AB för att tömma allt sparat och nytt utdelningsutrymme.
  3. Sälj in det gamla AB’t till holdingbolaget för anskaffningsvärde.

Tänker jag rätt eller missar jag något?

Sälj bolaget till holdingbolaget för utdelningsutrymmet istället. Så gör du 2 & 3 samtidigt.

2 gillningar

Men kan jag ändå ta utdelning från holdingbolaget trotts att jag inte ägde andelar i det vid årsskiftet 23/24?

Det är inte holdingbolaget du tar utdelningen ifrån. Du säljer det gamla bolaget till holdingbolaget för utrymmet på din K10 du har för ditt gamla bolag. Titta på K10 så ser du det finns en del för försäljning av bolag.

Varför låter du inte gamla bolaget bli ett holdingbolag, dvs stoppar det nya under det? Då slipper du allt med försäljning och krångel.

Jag är med på vad menar med försäljningsbiten. Min fundering är snarare vad som sker efter årsskiftet 24/25. Jag tar ju idag ut lön från mitt gamla AB upp till brytpunkten och vill använda det som löneunderlag nästa år. Om mitt gamla AB då förflyttats från mej in till holdingbolaget så måste ju utdelningen komma därifrån. Jag var nog lite otydlig med denna biten tidigare.

Jag förstår din tanke men jag vill gärna säkra undan sparat kapital från dagens AB till ett holdingbolag för att säkra upp detta i fall att bolaget skulle hamna på obestånd i framtiden.

1 gillning

Skulle du göra en försäljning 1 maj så kommer lönerna efter detta datum hamna i k10:an för holdingbolaget. De tidigare månadernas löner försvinner vid försäljningen.

Så du bör se över så att lönerna för maj-dec räcker till ditt löneunderlag. För 2023 var det lägsta beloppet ca 470 tkr för 2024 lär den vara något högre.

1 gillning

Försöker applicera detta för egen del då jag tänkt sälja över mitt verksamhet till ett ännu obildat holdingbolag.

Mitt verksamhetsbolag bildade jag februari 2024 till ett omkostnadsbelopp om 25 000 kr. Under 2025 har jag tagit en utdelning på 260 000 och har ett utdelningsutrymme på totalt 262 740. Så 2 740 kr kvar. Räkneskapsåret 2024 gjorde bolaget ca 500 000 i vinst efter skatt och avsatte 200 000 till periodiseringsfond.

Om jag skulle sälja över VB till HB nu innan årsskiftet är det för 25 000 + 2740 kr jag skall göra detta för, eller hur skall jag tänka?

Stort tacksam för hjälp i frågan

1 gillning

Helt rätt tänkt Odman