Starta ISK före eller efter årsskiftet

Hejsan

Är ny på detta med ISK och hr en fråga som säkert förekommit trillioner gånger men jag tar i alla fall risken att ställa den.

Skall investera en hel del kontanter i fonder på i ISK hos Lysa, Avanza och Nordnet och kontona är upplagda , men

• Skall jag starta nu innan årsskiftet eller direkt efter med tanke på hur avgifter/skatt i ISK fungerar ( som jag tror i alla fall )?

/Den gamle mannen

Antingen så tror du att det i genomsnitt kommer vara en bra affär att ligga investerad, eller så gör du inte det.

Om det handlat om en-två dagar innan årsskiftet kanske man kan ta hänsyn till timing av schablonskatter, men nu tycker jag det blir hårklyverier.

Hej

Tack för ditt svar.

Trodde att det finns en “stegkostnad” vid varje kvartal så det kan vara smart att investera efter kvartalsskiftet - om man nu kan välja.

Men nu förstår jag det inte gör det. :slight_smile:

/Den gamle mannen

Jo, insättningar räknas per kvartal. Men det gäller ju varje kvartal. Du tänker väl att din investering ska växa från nu till nyår?

Det går ju givetvis att räkna på det där, utifrån ett givet belopp och en tänkt värdetillväxt. Om man orkar. :slight_smile:

Christian

Tusen tack.
Nu vet jag hur jag skall tänka - och räkna. :slight_smile:

Tack
Den gamle mannen