Som många skriver är marknaden tuff just nu på många ställen. Prispress, långa säljcykler och många konsult-cvn för kunderna att välja mellan. Tiden på bänken mellan uppdrag är mycket längre än för ett år sedan och många bolag har sagt upp konsulter.
Din senioritet skulle nog dock stå sig bra och har du aktuell erfarenhet av det du skulle jobba med kan du också konkurrera med pris i och med att du inte har så mycket over head-kostnader som de större bolagen. Nätverk är A och O för att lyckas på ett smidigare är min erfarenhet. Finns någon som går i god för dig så hjälper det picka mycket.
Jag har sett konsulter bytas ut under hösten till de som har ett lägre pris. Senast sänktes timpriset från 1100 till 600 kr/h. (Jag jobbar som interim ledare och är själv uthyrd från konsultbolag)
Att jobba som underkonsult till andra bolag är ett sätt att komma igång. De tar en viss procent emellan men det kan det ju vara värt för att komma igång.
Tänk på att ha en buffert både för uppstarten och tid mellan uppdrag, men också för att det kan vara långa betaltider. 90 dagar på en faktura är inte ovanligt och det är tufft när man är egen. Är du dessutom underkonsult tillkommer ofta 30 dagar efter att bolaget fått betalt från kunden.
Har du erfarenhet av agilt arbete så kan det nog vara ett plus och då kan det finnas värde i vissa certifieringar beroende på uppdrag och kund.
Jag har startat eget som IT-konsult 2016. Jag hade från start två säkra kunder med en beläggningsgrad på närmare 100% på årsbasis. Det var alltså ideala förutsättningar. Tiderna har dock förändrats sedan dess. Idag kör jag mer småuppdrag, inte alls max beläggning lägre. Min timtaxa ligger runt 850-900 kronor, och på den nivån har den legat i flera år nu. Inte läge att höja timtaxan känner jag, trots massivt ökade kostnader och sämre beläggningsgrad. Har närmare 30 års arbetslivserfarenhet, man skulle alltså kunna kalla mig för senior (gillar egentligen inte uttrycket, eftersom nästan alla verkar kalla sig för senior, oavsett ålder).
Hade jag stått inför valet att starta eget idag så hade jag inte gjort det. Jag hade nog avvaktat och väntat på att konjunkturen vänder igen. Framförallt om du har ett fast jobb som du trivs med.
Jätte bra input, tack! Hade inte tänkt på att de kan ta så lång tid 90+30 dagar för att ens få sina intjänade pengar. Jag arbetar både med prediktiv, hybrid och agila projekt men har inga certifieringar för detta.
Lite synd att vi befinner oss i en lågkonjuktur men samtidigt väldigt bra att göra en research och inte bara hoppa utför stupet.
Tack för insikten. När du säger IT-konsult, är det inom specifikt projektledning eller mjukvaruuteckling? Å andra sidan kanske båda dessa roller är lika konjukturkänsliga och följer därefter?
Mitt jobb jag har idag har jag inget emot, det var mer att det drog att få ut mer av att göra det jag gillar och ta nästa steg att faktiskt känn mig som min egen. Utveckla förståelse för eget företagande m.m.
Ett alterantiv skulle ju kunna vara att förbereda mig så mycket jag kan nu, för att ta en ny temp på marknaden runt sommaren/början av hösten.
Jag tror att @AimHigher tänker på att många sitter utan uppdrag just nu och det innebär prispress på konsultarvoden samt att fler konsulter blir presenterade för samma uppdrag.
Jag jobbar främst som mjukvaruutvecklare och -arkitekt, samt ibland lite hårdvaruutveckling. Allt från embedded till molnbaserad mjukvara. Även en del rådgivning och support för gamla kunder.
Projektledning är inte min grej, men det är ju trots allt utvecklingsprojekt jag jobbar med. Är det mindre projekt så hoppar man oftast projektledaren och bara kör på istället. Jag har ju varit med ett tag, det funkar bra om projektet bara består av mig själv och ingen annan. Men det är nog svårt att som utomstående frilanskonsult hitta större projekt just nu. Jag upplever inte att det finns någon större efterfrågan i nuläget. Tidigare har det trillat in en och annan förfrågan ibland, förvisso oftast helt ointressant, men det ger en fingervisning hur marknaden ser ut. Nu är det knäpptyst. Jag har inte fått en enda seriös förfrågan på nästan ett år skulle jag tro. Det är bara tack vare väletablerade kontakter bland lokala företag att jag får intäkter.
Min uppfattning är att det är främst stora bolag som kör med 90 eller 100 dagars betalningstid. Mindre bolag accepterar i regel en månad. Jag var sedan tidigare van vid små bolag, och när jag 2022 fick ett uppdrag hos en stor fordonstillverkare blev jag nästan knäckt ekonomiskt eftersom fakturan betalades inte förrän efter 3 månader. Det är tufft när man är egenföretagare och inte har nån större buffert. Framförallt när man har löpande kostnader, kanske leasingbil osv. Att ha en buffert runt en miljon är nog ingen nackdel har jag lärt mig den hårda vägen. Pengarna försvinner fort när man inte har några intäkter.
Precis så. Och man har ju inte direkt något förhandlingsutrymme hos jättarna heller.
Mitt mål när jag var egen på 100% var att ha 3-4 månaders kostnader inkl. lön i buffert på ett lättillgängligt sätt. Sen resterande eget kapital på i fonder. Ändå blev det månader med minimal lön då och då när det var långa betaltider.
Den kan man ju alltid sälja fakturan t.ex via Fortnox finans men då försvinner ju ett antal procent.
En fundering som dök upp: Är det någon som jobbar mot utländska företag, inom EU eller mot exempelvis USA? Jag tänker mig att det kanske har en bättre situation än rådande i Sverige.
Ett arbete mot en sådan kund skulle enbart vara hållbart 100% remote skulle jag tänka mig. Är det rimligt att kunna jobba som det som en projektledare, eller är det enbart mjukvaruuteckling och liknande som kan vara intressant då?
Har också funderat i de banorna. Men jag tror att det är orealistiskt. Att jobba 100% remote är ingenting många företag skulle gå med på. Dessutom är det inte särskilt praktiskt heller. Jag har faktiskt haft ett sådant kontrakt med ett svenskt företag lite längre bort. De tyckte inte det var några konstigheter om jag jobbade hemifrån mer eller mindre 100%. Jag var superglad, eftersom det är så svårt att få större uppdrag när man inte bor i ett storstadsområde. Men jag upptäckte ganska omgående att det inte fungerar, i synnerhet inte när alla andra jobbar på plats. Man blir helt enkelt bortglömd. Jag fick inga vettiga uppgifter, det var renutsagt skit, så jag slutade igen.
Med det sagt så är jag van vid att jobba hemifrån. Jag jobbar i stort sett 100% remote, men mina kunder finns alla i närområdet. Är det nåt som kräver min närvaro, möten etc, så är det bara sätta sig i bilen. Och så är det ju bra om man visar upp sig nån gång så de vet vilken snubbe det är som skickar en faktura en gång i månaden.
Jag har en utländsk kund (med typ en projektledarroll)
Så det går. Men det är inte lätt att hitta sådana kunder.
Min kund har tagit in mig för de vill ha en del arbete utfört i Sverige. Därav att det fungerar bättre än de som kör 100% remote mot ett annat land.
Det är väl lite det många svenska företag gör när de outsourcar mjukvaruutveckling utomlands. Det är ju per definition 100% remote. Det är klart att det går, men det kräver ju en del av båda parterna. Min erfarenhet är att det fungerar oftast mer dåligt än bra, men det finns nog folk som har en annan uppfattning kring det. Fast det är i regel de som inte är direkt involverade i utvecklingen utan snarare bara tittar på timtaxan.
Jag kör 100% remote just nu och har så gjort de senaste 2 åren. Att inte vara på plats kräver för det mesta att man är duktig på att nätverka och skapa relationer. Om du kan skapa affärsnytta utan att någon behöver peka åt dig och dirigera din dag, då fungerar det utmärkt.
Är nischad konsult inom mjukvaruutveckling och ser ingen brist överhuvudtaget på uppdrag. För projektledare vet jag ej.
Får man fråga vilken nisch du jobbar i? Jag har utvecklat mjukvara i rätt många “nischer” under mitt liv, men just nu upplever jag att det är ganska dött överallt. Har tack o lov ett pågående uppdrag som säkert sträcker sig året ut, men det är inte på 100%, och det är inget annat i sikte heller.
Okej. Tack. Själv jobbar jag med allt från embedded till moln-baserad mjukvara. En del processtyrning, signalhantering, kommunikation osv. Ganska varierat alltså. Har hållit på med detta i snart 30 år (usch vad gammal man har blivit).