Starta nytt aktiebolag

Hej,

Hur gör man smartast om man ska starta nytt bolag tillsammans med tre andra? Jag kommer stå som ensam ägare först. Jag kommer äga mina andelar av det nya bolaget (AB) via mitt nuvarande bolag.
Resten av aktierna ska ägas av fysiska personer senast.

Vad är bäst att göra , ska jag stifta bolaget privat (fysiker) eller ska jag stifta bolaget via med mitt befintliga AB (juridiker) . Motivera gärna