Men du skriver att den ger en inkomst över att man svälter ihjäl.
Det är inte sant. Den ger en betydligt högre levnadsstandard.
Men du skriver att den ger en inkomst över att man svälter ihjäl.
Det är inte sant. Den ger en betydligt högre levnadsstandard.
Låt oss försöka hålla tråden om topic. Vill man ha en diskussion om respektavstånd så kan vi ta det i en annan tråd.
Jag ser hellre att vi lägger ut pension och kollektivavtal, så som vi gör, än att vi lägger ut hälsoförsäkringen som görs i andra länder. Pension kan vi alla köpa, men hälsoförsäkring kan inte alla få köpa—bolagen vägrar folk med ärftliga problem eller som haft annan otur som utesluter dem från kommersiella hälsoförsäkringar.
Jag tycker inte det finns behov av något direkt respektavstånd för allmänna pensionen—vi självfinansierar grundskyddet med den allmänna pensionen, sedan får statliga medel fylla på när det gäller försäkring att resten inte behöver svälta.
Det är andra system såsom bostadstillägg mm. Dessa är så vitt jag vet inte finansierade via pensionssytemet?
Låt oss hålla oss till fakta ! Sluta sprida myter! Detta är inte sanning. Den som aldrig betalat skatt har garanterat ingen tjänstepension vilket alla offentliganställda undersköterskor har och de allra flesta privatanställda också. Dessutom, 50 års arbete ger garanterat bra mycket bättre pension än t ex en “hemmafru” som aldrig jobbat. Det är en myt som tyvärr sprids (av ideologiska skäl…?). Även en uska som “bara” jobbat 40 år kan räkna med bättre pension än “hemmafru”, särskilt som även de som jobbat hela livet men haft låg inkomst också kan vara berättigade till bostadstillägg för pensionärer och för all del även äldreförsärjningsstöd. De är tillgängliga för alla med låg inkomst när de uppnått riktålder.
Detta är inte helt givet. Hur utfallet blir beror mycket på hur man räknar.
Den som inte har jobbat får garantipension, förutsatt att personen bott i Sverige (på riktigt eller på pappret) under intjänandetiden.
Den som inte får pension som räcker till för att uppfylla soc-normen får äldreförsörjningsstöd. För det krävs inte att man ska ha bott i Sverige.
Garantipension och äldreförsörjningsstöd är olika höga beroende på familjesituationen. De kan som regel heller inte tas med utomlands (även om det sker ganska ofta i praktiken).
Att den som inte jobbat alls får en lägre sammanlagd utbetalning per månad än den som jobbat som undersköterska i 50 år är inte givet. Däremot har den som inte jobbat alls fler begränsningar. Detta innebär sannolikt att det fuskas mer i denna grupp. Den nya utbetalningsmyndigheten har därför särskilt fokus på just detta.
Jag skrev levnadsstandard, vilket inkluderar alla olika bidrag som man får i Sverige. Du “missade” det.