Stealth wealth i praktiken

Vad har ni i forumet för konkreta exempel och tankar kring stealth wealth?

Vad är era bästa tips/exempel från verkligheten?

Vad tycker ni är bra/dåliga exempel?

Några områden där ni ALLTID tycker man bör köra stealth wealth eller där man INTE ska köra stealth wealth?

Har ni någon gång känt att ni positionerat er fel och verkligen tänkt att här borde jag agerat annorlunda? Och hur gick det? Blev det ett roligt minne eller mer en allvarlig situation?

Var någonstans tycker ni gränsen går för stealth wealth?

Alla tankar är intressanta!

3 gillningar

Man ska alltid köra stealth wealth, visa bara toppen av isberget och lev efter toppen på isberget. Finns inga fördelar med att folk i din omgivning ska måsta få reda på exakt hur mycket pengar du har, bara nackdelar.

15 gillningar

Jag tänker mer hur man använder/inte använder sina pengar.

Praktexemplet på icke-stealth wealth skulle kunna vara att köpa och parkera sin gröna lambo på garageuppfarten för grannars beskådande - titta jag har massa pengar.

Medan mer subtilt kan vara att åka business klass med hela familjen till lyxhotellet i Hongkong - d v s sådant som personer i din närhet inte ser så länge du inte explicit berättar om det.

2 gillningar

Alltså jag tänker lite såhär men det är väl bara jag antar jag :joy: man kan tänka sin portfölj i tre delar: fundament > stomme > fasad.. Där fundamentet är hemligt kapital som inte ska användas, bara till säkerhet för lån, trygghet, kanske framtida arv, pension osv.. sen bygger man livet på stommen samt fasaden, där fasaden är “lyxdelen” som folk ser..

MEN detta kräver ju att man faktiskt är villig att leva långt under sina tillgångar och va nöjd iallafall. :smile: Valfri fördelning enligt vad som är vettigt enligt egna preferenser.

1 gillning

Kanske det :sweat_smile: Men det som avgör om det blir stealth wealth av din isbergstopp är ju på vilket sätt den konsumtionen syns hos andra.

Köper du dyra saker som är omöjliga att dölja i vardagen blir det ju inte så stealth, medan om du bygger fina sommarhuset utomlands väljer du själv vilka som får insyn i detta.

1 gillning

Nåja.. har man tillräckligt mycket kapital blir det i praktiken väldigt svårt att dölja men man behöver ju inte visa mer en 10% :stuck_out_tongue:

1 gillning

Jag är för fattig för stealth wealth fast jag kan relatera till när man är utomlands i fattiga länder och ljuger för tucktucken att man bor på ett billigt ställe eller att man bara ger dem en korsning att släppa av en på.

6 gillningar

Men det är lite det jag är ute efter, hur spenderar man på ett sätt som inte syns? Eller syns så lite som möjligt?

Att köra stealth wealth utan att spendera något blir ju mest stealth och inte så mycket wealth? :sweat_smile:

2 gillningar

Nåja.. man kan väl bara va en av “päronen” som köpt en tesla på lån, vad vet de :joy: det handlar väl mera om att man helt enkelt inte pratar om pengar eller skyltar med nya inköp och såvidare..

Inget som drar uppmärksamhet helt enkelt, man går inte i en rolex utan en helt vanlig klocka.. eller man kör en volvo v70 eller något och inte nyaste möjliga ferrarin :joy: Får någon reda på att man har ett hus i spanien så skriker det ju bara att man har pengar, men om du far på en resa en gång om året så är de ingen som höjer ögonbrynen.

2 gillningar

Om man är FIRE blir det ju oftast automatiskt att man inte flashar med en massa konsumption eftersom man optimerat för fri tid, inte för att göra av med pengar.

Jag menar, vi gör inte av med mer pengar än andra över-medelklassfamiljer, däremot har vi ju inte heller några jobb så det är ju det som blir “stealth” med våran wealth…

8 gillningar

Jag och @MoaD pratar om den lite i avsnittet:

Jag vete tusan om jag håller med om detta då jag upplever att det ofta blir väldigt svart eller vitt. Typ att antingen berättar mna inte för någon eller så är det grön lambo på uppfarten. Upplever att det finns en stor gråskala.

Det finns problem med stealth-wealth också - som t.ex. att det kan bli inautentiskt. Så jag brukar att landa i att man gör det man vill som är autentiskt och självvalt - inte på grund av andra - oavsett om det medför nack- eller fördelar.

Upplever också att det som många är rädda för att “komma ut som förmögna” inte är något att vara rädd för. Framförallt upplever jag dock att man bör vara mycket mer transparent med barnen än vad många är.

12 gillningar

Ja, precis. Men man måste ju fortfarande lyckas med att skapa wealth SAMTIDIGT som det inte syns. Annars blir det bara stealth utan wealth.

Fast tricket är ju att välja något dyrt som ingen ser är dyrt. Istället för Rolex väljer man kanske en exklusiv variant som inte är så känd?

Nja, i Sverige är en maxad EX90 eventuellt ett bra exempel på en premiumbil som allmänt uppfattas som en ”vanlig Volvo” men i själva verket inte sticker ut som t ex en Ferrari eller en Bentley-SUV som kanske är lite mer praktisk än Ferrarin :sweat_smile:

Fast då är det bara ett rykte till du eventuellt bekräftar det.

FIRE är ett bra exempel på stealth wealth. Dock lite tråkigt exempel i det här forumet, men bra att vi har det på listan :blush:

Är väl egentligen bara SKV, banken och Försäkringskassan (för vissa) som vet ens exakta siffror.

Sen får man väl göra som man vill, men själv så är jag stolt över mitt pensionssparande och mitt intresse för privatekonomi. Så nämner det gärna när ämnet kommer på tal, än så länge har aldrig någon frågat om exakta siffror.

Om någon börjat bete sig konstigt för att jag har mer sparat än de flesta andra med sjukersättning, så är det väl mer ett problem för dom och inte för mig.

Sen har jag iofs folk i min bekantskapskrets som tjänar uppåt 5x min inkomst, andra som tjänar mindre och troligen ett gäng som är på nivå 4-5. Men det är ju inte på grund av deras ISK som man har dom som vänner. Detsamma gäller nog även för dom.

Så fattar inte varför man ska hymla om man gillar dyrare prytlar om det ryms inom ens budget.

Men jag kanske missat nåt? :thinking:

2 gillningar

Tack, skall lyssna om det inom kort.

Det är nog den ena poängen med mitt inlägg, att definiera SW. Känslan är att många uppfattar definitionen av att SW är att man skall undvika att använda sina pengar på grund av att man av någon anledning inte gillar vad andra tycker och/eller man ogillar när det syns. Medan jag istället tycker av SW är att faktiskt använda sina ekonomiska resurser så att man upplever W:et men just utan att det behöver bli så synligt för omgivningen.

Och detta var nog det andra, att få tips och exempel från verkligheten på vad folk faktiskt gör som de ”upplever” inte syns. I slutändan kommer säker allt fram på något sätt, men här handlar det mer om vad folk upplever som osynlig wealth. FIRE är ett exempel, men det är intressant med andra exempel oxå för oss som inte har FIRE som inriktning eller målsättning :blush:

1 gillning

Det är det som är själva grejen med SW. I en perfekt värld så borde alla kunna vara transparent med allt inom ekonomi - men verkligheten är tyvärr bevisligen en helt annan. Alltifrån att man helt enkelt inte trivs med att flasha till rent praktiska skäl som hotbilder med mera.

Och för inlägget, jag är genuint nyfiken på vad folk gör och/eller anser är exempel på SW.

1 gillning

Då har jag två förslag.

1. Hitta en hobby som samlare av dyra saker som du lätt förvarar i ett eller två skåp. Kan kanske vara extremt dyra och goda viner. Då får du även möjligheten att i din ensamhet drycka upp dessa och njuta. Kommer garanterat kosta pengar men inte märkas av någon annan än dig och din familj.
  2. Skaffa dig ett äldre och större hus på landet. Gärna med lite större mark. Sedan tar du in hantverksproffs som hjälper dig att renovera. Gärna även arkitekter/landskapsarkitekter. Det kommer kosta rejält både att renovera samt att förvalta en sådan egendom och det fina här är att när det kommer till renovering och trädgård så är det ofta inte helt uppenbart vad du faktiskt gör själv vs vad du köper in.

I båda dessa fall kan du komma undan med att uppfattas som någon som bor i ett gammalt hus och gillar renovering och som njuter av vin. Inget som säger att du är extremt förmögen.

1 gillning

Bra exempel, men kanske inte så vardagligt i det senare exemplet om man inte är nära nivå 5 eller högre.

Men helt klart bra SW-nivå för den som gillar vin och/eller hus och trädgård!

1 gillning

Upplever det är svårt. Det många gör som inte syns är t.ex. det med som jag och Moa kallar för “voucher”-metoden. T.ex. att man säger: “Jag har rabatt på hotellet så ni behöver bara betala 50%…” Sedan har man ingen rabatt utan man skjuter till mellanskillnaden.

Vi t.ex. sparar till syskonbarnen som en sådan sak.

7 gillningar

Men om man ser rent statistiskt, ökar hotbilden med ökad förmögenhet?

Tror ärligt att det är högre risk att vara nivå ett än fyra plus. Mer riskbeteenden, högre risk för skuldsättning, högre risk för riskfyllda investeringar, osv, osv.

Togs inte det upp i avsnittet om säkerhet att köpa droger eller umgås med folk som köper droger är högre risk än att köra runt med senaste dyra bil i modell x? Eller att dela bilder från paradisturistmål y.

Idag kan i princip alla låna sig till en fejkad image, så tror det krävs mer än offentlig rikedom för att kidnappas eller rånas ska vara ett reellt hot.

2 gillningar

För att jag tänker att 1) barn fattar mer än man tror, 2) jag vill inte att mina barn ska ljuga / hålla hemligheter för mig, 3) för att de lär förr eller senare ändå behöver lära sig hantera pengar och det ansvar etc som följer med det och 4) för att jag inte ser få poänger med att inte göra det.

8 gillningar