Stealth wealth i praktiken

Jag tänker dyra subtila accessoarer, dyr kashmirtröja utan logga, ”enkel” klocka som är svindyr, exklusiv fuktkräm osv. Det är Stealth Wealth för mig. Skrikig lyx tycker jag sticker i ögonen men verkar vara fullständigt acceptabelt i andra kulturer utan skam.

11 gillningar

Ja, andra saker är t.ex. städhjälp, personlig tränare, lite finare hotell när man reser, att resa direktflyg på bra tider etc.

9 gillningar

Nyårsutmaning: fråga? :slight_smile:

Jag tänker att ibland att vi borde fråga våra barn mycket mer. En favoritfråga jag ställer alldeles för sällan är:

• Hur går det för mig och mamma som föräldrar?

Alla gångerna vi frågat har vi fått bra - och intressant - feedback. :joy:

5 gillningar

Egen SW = Skogspromenad på en måndag förmiddag. Ingen tid att passa.

19 gillningar

Sen kan väl även barn köpa ut uppgifter om lön osv från Ratsit och dylikt?

Så är svårt att låtsas vara medianinkomsttagare, om man inte är det.

1 gillning

Tror som sagt att om barn vill veta något, så hittar de ett sätt att få svar.

1 gillning

Tror jag enligt många passar in i SW. Bor förvisso på en bra adress men en hyresrätt som är högst alldaglig och äger ingen bil. Inga dyra klockor eller flashiga märkeskläder men de jag har är av bra kvalitet och kostar betydligt mer än många av de kända märkeskläderna, kostymer och en del övrigt är måttbeställda av högre kvalitet. Oftast har jag dock tränings eller friluftskläder på mig då det blir naturligt sett till hur mina timmar spenderas. Äger generellt inte mycket men det som ägs är av hög kvalitet. Vårt matkonto är högt då vi prioriterar djurens välmående och kvalitet där, tar privatlektioner ofta och av erkända instruktörer i min hobbie, när vi går på resturang är det ofta finare restauranger då det är ett intresse för oss. Vi reser ganska mycket och det görs bekvämt både i hur vi fraktar oss och hur vi bor!
Få skulle nog vid snabb titt på mitt liv tro att jag har det väl ställt utan möjlighet till att syna detaljerna! Att jag är ung för att inte längre jobba är ju dock en tydlig
ledtråd! Vissa ställer frågor om det eller frekvens på resor och då är jag ärlig! Jag döljer inget men letar inte aktivt efter anledningar till att prata om vad vi gör eller hur mycket något kostar!

7 gillningar

Jag tycker generellt att man inte bör skylta med sin förmögenhet, framförallt inte för någon som troligtvis inte har lika mycket. Det är riktigt osnyggt och oschysst.

Jag flyger business men berättar i princip aldrig det. Om någon frågar så säger jag att jobbet betalar eller att jag hade många poäng (pga jobbresor). Lite på samma tema som Jan sa ang hotell. Osv. Bäst att inte berätta, eller om man måste, dra en vit lögn.

Lite bättre kläder tillverkade under schyssta förhållanden (och utan synliga logotyper) är ju ett annat klassiskt exempel.

För övrigt har jag svårt att spendera a la Caroline och har inga direkt dyra vanor eller prylar, så utåt syns det nog inget, hoppas jag iaf.

Jag är FI men väljer att jobba tillsvidare. Skulle jag ha valt FIRE så hade det direkt signalerat en viss mängd pengar (lätt att googla). Det beror såklart på hur gammal man är. Är man 63 så tror jag inte någon höjer på ögonbrynen direkt.

3 gillningar

Stealth wealth är ett intressant topic men också lite komplicerat då definitionen kan variera lite.

Som klockintresserad finns det en del klockor som signalerar stealth wealth. Den som vet vet typ. Om någon har en FP Journe till exempel så känns det som ren och skär klass. Under radarn. Men man vet att det är en riktig power player.

Känner mig själv inte rik på långa vägar men heller inte som medelklass. Så jag vet inte om saker vi gör kan räknas som stealth wealth men visst försöker man hålla låg profil och undvika att få folk att känna sig fattiga ibland samtidigt som man vill leva ett gott och behagligt liv utan att det ska vara vräkigt.

Saker vi unnar oss är riktigt bra hotell, enbart organisk mat, prioriterar kvalitet över pris när vi köper grejer och tjänster i allmänhet, premium select eller business när vi flyger, lejer ut hushållstjänster, installationer av child safety grejer, bilbarnstolar, sängar osv. Samtidigt lägger vi inte ut bilder när treåringen ligger och sover raklång på plats 1A i somras när vi flög till Sverige. Istället lägger man ut bilder när barnen äter glass osv.

5 gillningar

Det här kanske egentligen är ”stealth not wealth”, men jag växte upp på en överdrivet fin adress trots att föräldrarna hade hyresrätt och hade instruktioner redan som 6-åring att nämna saker i närheten eller där man går av bussen för att tona ner adressen lite. Jag äger idag min bostad i ett inte fullt lika aggressivt ”jag bor de facto finare än du” område, men illa nog att närmsta tunnelbanestationen är mitt svar på frågan.

Jag vet inte om det är såna saker du menar?

4 gillningar

Att konsumera tid är få förunnat. Bygga starwars-samling som i 40-year virgin eller cykla/paddla/vandra flera månader om året? Många ser inte ens solen under vinterhalvåret. Bygga relationer med barn, grannar, vänner och familj. Tidspess brukar äta på humör och relationer. Fysisk och mental hälsa. Bortom ett perfekt yttre finns något mer; att verkligen känna sig perfekt, även när ingen ser eller lyssnar.

Kunskap; fördjupa sig i forskning, historia, allmänbildning. Fyll körkortet eller segla jorden runt. Bli läkare eller forskare för det är kul. Djup kompetens kan inte köpas för pengar. Erfarenhet och upplevelser kan ingen ta ifrån en, men ger självförtroende och operativ förmåga.

Förfinad social och juridisk kompetens kan verkligen öppna dörrar för nya livsupplevelser. Det är precis vad många intagna på fängelser och mentalsjukhus saknar. Mycket kanske sitter i personligheten, men har man tid och råd så kan man nog få ut mer av livet om man jobbar på de bitarna. Genom bättre samspel med medmänniskor och större system.

Så resonerar jag med. Över julen nämnde jag inget för tjejens släkt och vänner utan ljög om hur eländigt det var på jobbet m.m. Måste vara enerverande att själv kämpa och höra om någon som mig som verkligen glider på en räkmacka.

Jag kan känna sorg, ilska och bitterhet över “förlorade år” i mitt eget liv. Över decennierna innan jag blev förmögen. Vad ska då inte andra känna som är kvar där - kanske för alltid? Jag fattar verkligen ilskan över klasskillnader när jag ser det från det perspektivet. Alltså att ens liv rinner ifrån en utom ens kontroll, ut i ingenting.

Pengar räddar en inte från graven, men ger såklart mer kontroll, säkerhet och fler möjligheter på vägen.

14 gillningar

Måste lära mig hålla käft. Nu är jag inte ens i närheten av Wealth. Men skulle jag bli rik så kommer jag ha svårt att vara tyst. Ödmjukhet är inte min starka sida.

9 gillningar

Jag ser inget fel med att barn har hemligheter. Tvärtom, så anser jag det vara en del av att bli vuxen att ha ett eget privatliv där man håller vissa saker för sig själv. Ljuga tycker jag däremot inte man ska göra.

Att lära barn om pengar kan göra utan att redogöra för hela sin ekonomi. Ser ingen motsättning alls där. Jag väljer att inte berätta allt framförallt för att jag inte vill att det ska spridas kors och tvärs (finns aldrig risk att barn kan glappa) och sedan är det av princip där jag lovat mig själv att aldrig berätta för någon eftersom jag ser 0 uppsida med det men väldigt många potentiella nedsidor. Vad jag har i lön har jag däremot inga problem att berätta för barn, vänner och andra närstående

1 gillning

Tack för bra exempel på SW, sammanfattar listan hittills.

• Äg din tid, t ex FIRE (eller bara FI)

• Välj exklusiva märken som få känner till. Istället för nyrikt, t ex Rolex. Märkeskläder av bra kvalitet utan logga.

• Välj premiumvarianter inom det som är accepterat som normalt, t ex Volvo :sweat_smile:

• Dyra hobbies, t ex samla på vin.

• Renovera med inhyrd personal, hantverkare och arkitekter.

• Voucher-metoden, bjud vänner och släkt på dyra aktiviteter eller saker och skyll på att du har bonuspoäng och/eller rabatt.

• Hushållsnära tjänster, t ex städhjälp, trädgårdsmästare.

• Övriga tjänster, personlig tränare, massör, stylist, privatlektioner.

• Exklusiva resor. T ex dyrare hotell, lyxiga destinationer.

• Resa på bekväma tider och övriga bekvämlighetstillägg, t ex privat transfer, lounge etc.

• Resa ofta.

• Fint fritidsboende utomlands.

• Bo på en bra adress, utan att sticka ut.

• Skräddarsydda/måttanpassade kläder.

• Kvalitetsmat.

• Bättre restauranger.

• Flyga business eller premium.

• Prioritera kvalitet generellt vid konsumtion.

• Bra säng.

• Dyra utbildningar/kunskap just for fun, t ex pilotlicens.

Tack @FatFIRE2035 för ett talande exempel på SW :sweat_smile:

8 gillningar

Krävs en rejäl förmögenhet för den listan, men det kanske är tanken. Ser ut som norr om 20 milj.

1 gillning

Inte tänkt att man nödvändigtvis ska göra allt samtidigt. Räcker ju att välja det som man anser skapar mervärde för dig själv och är inom din range.

Jag är ganska övertygad om att de som rent ekonomiskt skulle kunna göra allt på listan inte gör det - just för att de inte anser att det ger dem något värde.

Jag tänker att man bilmässigt kan köra de flesta premiummärken så länge man håller sig till kombis, inte har en mullrande V8 i dem eller dekaler på bak med vilken sportig variant man har. Såna har var och varannan medelklassfamilj för att de har förmånliga tjänsterbilar. Ska man ha rn privat kan man leta fullspäckade 3 år gamla och hävda till andra att det var en riktig högmilad bil, men man gillade komforten.

Motorcyklar kostar alltid mer än folk tror, så där kan man lyxa till det utan att nån reagerar nämnvärt.

Skulle ma gilla sportbilar blir det klurigare att dölja. Man får nog köpa något gammalt som en miata eller cayman och hävda att man gjort ett ladfynd från nåt dödsbo. Sen kan man plöja in hur mycket pengar som helst i att restomodda den utan att ändra utsidan. Inte helt diskret. Men klart mindre iögonfallande än en Ferrari, Lamborghini, eller ny 911.

Glömde ju Amerikanska bilar. De ger närmast minuspoäng på rikemansradarn. Det spelar ingen roll hur mycket du betalat. Folk tolkar bara in bilintresse och hillbilly kultur även när de vet att bilen var svindyr.

2 gillningar

Jo, jag håller med att det finns en stor gråskala men jag ser faktiskt inga fördelar med att andra än absolut närmaste vet vad man har, sambo då eller kanske någon annan utvald person som känns “säker”. Utöver det ser jag bara nackdelar med att folk ska veta i detalj vad du har och äger.

Man behöver ju inte ljuga iallafall, man kan säga att man har tillräckligt. Tänker man rent ur ett riskhanteringsperspektiv så är det katastrof att folk vet i detalj vad man har.

6 gillningar

Jag är kluven till Stealth Wealth. Är för egen del INTE förmögen men relativt hög inkomst och skrapat ihop några msek på ISK. Sammantaget ger det oss möjligheter till schysst boende med egen brygga(vilket även i glesbygd kostar en del). Vi reser en del och bryr oss inte riktigt om det är tisdag eller lördag för att spendera slantar på ett restaurangbesök mm.

Mitt tips är att omge sig med i mitt fall ”högt belånad säljare är en bra säljare” och ”vi är belånad högt över skorstenen” för att dämpa all jäkla jantelag och avundsjuka som dyker upp från lite för många håll. Och se för tusan till att inte dyka upp i lokalblaskornas de-tjänar-mest-listor, det slår bara tillbaka rejält.

3 gillningar

Har inte så stor koll på Stealth Wealth mer än vad jag har läst på nätet.

Det jag har läst är att man kör med kvalitet framför skryt.

Meningen är att ha möjlighet att ha råd med det mesta men förnuftet att kunna avstå.

Man åker kommunalt eller kör en vanlig bil istället för en sportbil eller lyxbil och bor i ett vanligt område.

Man har vanlig klocka och mobil istället för senaste Iphone och använder vanliga kläder.

3 gillningar