Mina egan anekdotiska spaningar har gett att det oftast är de med höga löner och tunnare ISK:n som påfåglar sig. De med en verklig förmögenhet och inte särskilt uppseendeväckande inkomst flyger ofta mycket lägre och går under radarn.
Är man yngre och har en sporthoj kan den kosta hela MCns värde i föräkring. Men är man äldre och kör glidare blir det inga större summor. Däremot kan man fylla garaget med ovanloga modeller för flera hundra tusen var och spendera lika mycket på att modifiera dem efter engen smak utan att någon oinsatt har en aning om vad det kostar. Man kan köra på bana och göra åt båder däck och skinnställ utan att någon ser det. Så är man petrolhead eller adrenalinjunky och tycker sportbilar på parkeringen sticker ut för mycket är motorcyklar i garaget en SW-möjlighet.
Så är det nog. Men inte alltid för att de med lägre lön gör mindre för att se bra ut i andras ögon. En del som har lägre lön men gott om pengar skulle säkert vilja köra en roligare bil. Men i deras bekanskapskrets är att va så anti påfågel som möjlig att påfågla sig och att köpa porsche att skita ner sig.
Eller tvärt om. Inte alla som har hög lön men lite pengar skaffar bilen för att påfågla sig. De gillar bara bilar och i deras bekanskapskrets är det normalt att köra premiumbil. Det är andra som tolkar in påfåglandet.
Och hur som helst är påfåglar en art helt av naturlig evolution. Att det är dåligt att ha fina fjädrar och visa upp dem skulle aldrig falla någon annan art in. Det är bara ett påhitt av människor som ogillar att andras är finare, så man försöker göra det skamfullt att visa upp dem i hopp om att de ska sluta.
Eller, om man är FIRE, kan man handla några 40 år gamla ovanliga hojar och sedan använda sin FIRE-tid till att mecka. Det som är stealth wealth här är att man har verktyg för en halv miljon och har tid att använda dem…
…och även Glashütte Original och JLC . Finns mycket roligt inom klockor som man kan bära utan att folk förstår vad man har på armen. Dessutom ett hobby som man kan njuta av även på arbetstid.
Rolex är ofta lite mer för att visa att man har råd. Lange, JLC, GO m.m bärs för att man har förstått eller ännu hellre något fint vintage. Då har man även lagt tid på lite research.
Så länge man inte har obscent mycket pengar tycker jag detta med stealth wealth verkar onödigt. Ingen kommer kidnappa dig för att du har sju miljoner på ISK.
Väldigt många i dina (du som hänger i detta forum) kretsar har råd med en förmåns-Audi, bo bra, ha finare kläder och resa till Thailand.
Om man är förmögen och arbetar i en miljö där det skulle sticka och väcka avundsjuka, som äldreboende tex, då är det kanske klokt att hålla igen. Men att gå i H&M kläder för att dölja att man har råd med bättre? Nej.
Stealth wealth handlar inte om att gå i HM kläder utan mer om att ha dyra saker som inte skriker dyrt på långt håll till alla runtomkring. Mer en de som vet de vet situation. Tex att ha T-shirt och jeans stil men de T-shirtar man har är av riktigt hög kvalitet och kostar många tusenlappar utan märke på!
Man har eller gör dyra dyra saker som kräver wealth men gör det stealth! Hiding in plain sight!
Passform, kvalitet på material och hantverk, känsla av material etc. Jag har tex ett par T-shirts och tröjor handgjorda efter mina mått som ser ut som nya och känns som nya efter flera år! Som ligger där och uppåt i pris!
Om inte samma sak sår det nog också väldigt stort överlapp på QL och SW .
Skulle jag gissa är QL kanske de faktiska sakerna och SW livsstilen eller strategin!
Om man ska tro den här och andra liknande trådar här på forumet, så är de som har vräkiga uppenbara statussymboler med största sannolikhet posers utan egentliga förmögenheter.
Det bästa sättet för att praktisera stealth wealth borde då vara att skaffa sig sådana.
Det här är en väldigt intressant tråd. Vårt mål är att sluta jobba med tillräckligt med pengar för att inte bry oss om framtiden (nivå 5) och tjänar så bra med pengar nu att vi köper det vi vill, men inte för att imponera på någon.
Vi är snåla på konstiga saker och bor nu på en väldigt fin address i London där det finns riktigt rika personer och inser att vi inte går runt i dom mest fancy kläderna etc, så passar inte riktigt in. Dock köpte vi nyligen en väldigt fin bil cash, och den passar väldigt bra in i detta gäng.
För mig är SW bara att man inte bryr sig om att visa sin förmögenhet, och man gör saker utan att göra en sak av det och inte förväntar sig att folk ska bry sig.
Du har nog redan tillräckligt för att inte behöva bry dig om framtiden . Men finns det någon “tell” när det gäller dina finansiella muskler? Får man fråga vad det sitter för klocka på armen?
Och vad är det för bil vi talar om? En Bentayga eller Cullinan är väl inte direkt stealth wealth men en S klass kanske är lite under radarn. Inte för vräkig men rejält med klass tänker jag.
Ser många exempel i tråden som jag inte ser som SW. Att ha något som är lyxigt/dyrt men som inte skriker bling är inte SW (snarare utstrålar det klass).
SW är att hå under radarn, och man väljer kvalite före märke, och helst skall märket inte skrika dyrt en för de som kan sina märken. Man köper efter kalite men är immun mot prestige och märken.
En sak som jag tycker är SW är att annonymt skänka större summor till välgörenhet.
Intressant diskussion! Jag tänker att om man rent hypotetiskt har mycket pengar, så vill man ju inte behöva snåla bara för att vara stealth — t.ex. välja ett finare hotell på semester när man verkligen har råd. För mig känns stealth wealth mer som att använda sina resurser klokt och diskret, snarare än att *inte unna sig saker bara för att ingen ska märka.”
På ett sätt kan jag tycka stealth wealth är när man faktiskt lever efter toppen på isberget, man har möjlighet till en helt annan livsstil om man så skulle vilja men är nöjd som de är. Har man 10miljoner på kontot så lever man som någon som har 1miljon..
Exakt! Dock lägger jag lite tid på att vara smart med hur jag delar med mig av pengar, precis som @janbolmeson pratar om “voucher” metoden, eller att man hittade ett bra pris på en business biljett osv.