För mig innebär det begreppet mer inköp av saker som är dyra men inte kända för gemene man, klockorna som nämndes i tråden tycker jag beskriver det bra utifrån hur jag tolkar ordet.
Jag köpte för några år sen en AP Royal Oak, det tyckte jag kändes lite “stealth” då, den var dyrare än en Rolex men bra mycket mindre känd, kompisar som fick se den var imponerad av att det var en mekanisk klocka, men hade ingen anin om att de höll i över 200k. Dessa har väl blivit mindre stealth de senaste åren dock.
Fin klocka men kanske inte direkt stealth med tanke på sitt karakteristiska utseende. Många kändisar som inte är kända för stealth wealth bär AP. Typ Zlatan, Beckham, Jay-Z.
Royal Oak är inte direkt stealth för någon som känner till klockor över huvud taget. Tycker själv den skriker lite “nyrik” likt Hublot. En Lange däremot, då snackar vi…
Ah ett nytt ord vi kan va oense om vad det betyder. Fast detta faktiskt utan någon tydlig demokratisk sanning man behöver bortförklara sig ifrån. Så här kommer mina egna funderingar.
Stealh Welth: Ett samlingsnamn för sätt att använda sina pengar som radarskyddar ens ekonomiska sits. Allt från att gå i diskretare kläder, skylla på rabatter när man köpt nåt finare, göra dyrare resor och restaurangbesök smyg, välja toppmodellen på en vanligare bil och ta bort emblemen, mm.
Quiet luxury: Saker som är gjorda för att va kostamma och lyx men med simpel elegans utan prålighet eller logor som signum. Den som vet den vet. Och även om det snart står i kvällstidningarna att någon kändis polo kostade 15000 så får personen ändå cred för att inte va så in your face skrytig utan framstod som down to earth. Tex som sågon tidigare i tråden skrev, en (vanlig) Tshirt personligt skräddad i något supermatrial som kostar många tusen men det syns bara genom att den ser riktigt bra ut på just dig. Skor som ser ut som lite ovanligt eleganta Ecco men är handgjorda av något brittiskt skomakeri som hållit på sen 1700-talet.
Quiet luxury kan va ett verktyg för stealth welth. Men man kan va stealth welth utan quiet luxury. Och man kan ha quiet luxury utan stealh welth om ens welth ändå framgår på ett eller annat sätt.
Vet inte vilken bil som skulle va quiet luxury. Tänker mig att Bentley eller Aston Martin gör en nära tolkning av VW passatkombi och säljer den bara i gråmetallic och utan märke för 2,5 miljoner. Så alla ser att det var en snygg familjebil. Men vanligt folk kan inte sätta fingret på vad det är för bil.
Håller med om att Stealth Wealth och quiet luxury verkar blandas ihop. Stealth wealth används som ett klädmodebegrepp, men det är ju inte så jäkla stealth att gå runt i dyra kashmirtröjor av ”diskret” märke. Alla ser att familjen i Succession är snorrik, de ser ”dyra” ut och åker ju liksom inte buss och påtar i trädgården med sina miljoner. Kamprads lite småsnåla livsstil är mycket mer stealth wealth i mina ögon.
Tog bort inlägget då jag insåg att jag faktiskt inte vet vad han gjorde på sin fritid. Han kanske brände miljoner men lyckades framstå som sparsam och var sveriges bästa stealt wealthare någonsin.
Nej visst, Kamprad är väl ett dåligt exempel just för att han är känd. Då uppfattas han som en poser. Men tänk en genuint förmögen doldis, utan [insert valfritt okänt klockmärke] eller kashmirpolo.
Absolut. Stealt wealt tolkar ja som att lyckas använda sin wealth till att förbättra sitt liv på ett sätt som håller en lite som doldis. Det kan synas att man inte är fattig. Men inte osa uppenbart rik.
Intressant perspektiv! Jag tycker att begreppet quiet luxury fångar en viktig distinktion som ofta blandas ihop i diskussioner om stealth wealth – nämligen skillnaden mellan att leva bekvämt och att leva status-drivet.
En bra och ganska neutral sammanfattning finns här:
Där beskrivs quiet luxury som att välja kvalitet, komfort och funktion utan behov av synlighet eller signalering. Alltså inte att köpa det dyraste för att visa något, utan att leva väl på ett sätt som mest märks för en själv.
För mig blir det ett bra komplement till stealth wealth-tanken: fokus flyttas från vad man har till hur man använder det – och att bekvämlighet, lugn och hållbara val inte behöver stå i konflikt med att vara diskret.
Det är inte ett dugg invecklat med ”stealth wealth”. Lev utåt som om du hade medianinkomst och -tillgångar, håll klaffen. Det är inget nytt fenomen utan vanligt inom vissa religiösa grupper.
Precis den beskrivningen jag tänker mig ja. Förfinad konsumtion, elegans, exclusivitet, hantverk, kvalitetsmaterial och tidlös design. Det ska va lyx och exklusivt men lågtonat classy. Quiet LUXURY. Inte något massproducerat du kan köpa i vilken stad som helst. Men inte heller dunjacka med logga och grön Lamborgini.
Medans stealt wealth inte behöver va lyx. Det kan va, men också motsatsen där man medvetet köper saker av kända massproducerde märken alla har, men det bästa de har iställer för budgetvarianten alla andra har. Bara för att skillnaden i 4x priset inte syns som den skulle gjort om man valde ett märke som börjar högre i pris.