Stöd och råd- förlorat mycket pengar från börsen, och mår väldigt dåligt psykiskt

Hej @KarlJ,

Först och främst, tack för din generösa delning, det är inte alla som har modet att skriva på det sättet som du har gjort. Tack!

Några lösa tankar som flera andra skrivit ovan:

• Det är på intet sätt kört för dig. Tvärtom skulle jag faktiskt nästan säga grattis till att ha dessa insikter och varit med om detta vid 33 års ålder. De flesta kommer inte fram till dessa insikter förrän om 20 år, dvs i 50-års åldern och då har man inte dessa 20 år på sig att kapitalisera på insikterna.

• Jag själv har inte gjort helt olik resa som du. Istället för PHIL så var det mycket onoterat, alternativa investeringar, hedgefonder och annan skit i efterdyningarna av 2008-krisen. Har också legat många hundra tusen back. Så du är inte ensam om din resa. Se t.ex. mitt avsnitt: 277. Sanningen om jakten på den bättre investeringen och myten om den rike investeraren | Investeringstrappan

Så det som jag skulle tipsa om framgent:

• Ta hjälp med spelberoende-biten. Den är jättesvår att hantera själv. Det finns bra hjälp att få. Det är lätt värt ett antal tusen med tanke på hur mycket du kan tjäna igen det på sikt.

• Unna dig att en månad eller två fundera på och skriva ner svaren till frågorna:

Vilka är de 50 bästa sakerna med resan du varit med om?
    Vad har du lärt dig?
    Hur kan du använda dig av dessa lärdomarna framgent?

• Därefter gör du om portföljen helt och hållet. (T.ex. var det så jag gick från att investera i allt möjligt till att bara investera i indexfonder och lite onoterat).

På vissa sätt brukar jag ibland tänka att det går inte att bli framgångsrik i sparande utan att vara med om ett par f*ck-ups. Lite enligt det klassiska ordspråket:

När en person med pengar träffar en person med erfarenhet händer alltid samma sak. Personen med erfarenhet får pengarna och personen med pengar får erfarenhet.

Så, även om det inte känns så, ett grattis till dig! :heart:

30 gillningar