Min plan är att gå i pension vid 65. Blir 62 i år (2026). Vill gå ner i arbetstid 50% från 63-65. Drygar ut med sparpengar ca 5-7000 kr.
Inga skulder, ingen bil och bor i hyresrätt.
Jag har ca 1mkr på ett sparkonto där jag nu vill placera ca 500 tkr på Avanza.
Återstående som är kvar kommer delvis användas när jag går ner i arbetstid samt buffert och resor
Jag sparar 10 000 kr i månaden och fördelar det mellan Avanza och sparkonto. Värdet idag på Avanza/Lysa är totalt 1.3mkr fördelat som Lysa 70/30, Avanza 80/20
Är detta vettigt? Tar gärna emot förslag!
Troligen kommer jag klara mig på min pension. Men möjlighet finns att dryga ut kassan lite. Eller åka på den där resan man drömt om.
En sak att tänkta på OM du har ett pensionsavtal (kollektivt) som har slutbetlaning av pension. Ofta räcker det att man arbetar till 62 år 1 mån för att pensionen ska slutbetalas som om du jobbade till 65. Men då måste man gå i pension och typiskt arbeta väldigt begränsat, ofta max 8 h/v
Att gå ner i arbetstid skulle kunna hämma pensionen om den beräknas på sista åren, så som en del avtal fungerar.. Tipset är att kolla med facket om du är med där alternativt en privat rådgivare så du inte gör något osmart mht pensionen.