Stop-loss eller inte?

Jag undrar om ni andra använder stop-loss på era aktier, och i så fall varför/varför inte samt var ni då sätter nivån för när stop-loss ska kicka in. Jag använder det själv inte för aktier som jag tänker att jag kommer att ha i minst ett års tid, då jag tror att de kommer att gå väl över tid och hämta in eventuella nedgångar. Däremot funderar jag på hur jag ska göra med lite mer volatila aktier som Nvidia. Jag tror att AI kommer gå strålande framöver, men vilket/vilka bolag som kommer att konkurreras ut är ju svårt att säga. Hur tänker ni om det här?

PS ja jag vet att man kan investera i globala indexfonder och gör det också… Vanligaste rådet jag brukar få här :wink: Men just detta gäller aktier.

Använder inte, ser inga direkta fördelar med det heller. För stor risk att man blir utstoppad bara på brus i priset.

3 gillningar

Stop loss lämpar sig mer för swing eller day trading där det ofta används ihop med moving average och/eller andra indikatorer.

1 gillning

Ungefär samma som alla andra.
Allt jag har läst om det säger att jag inte skall använda det, men jag gör det fortfarande :innocent:.
Oftast inte för att stop loss, men att ‘bevara vinst’, DVS som Nvidia, om den faller mycket mer kommer jag nog endera bara at sälja eller lägga en stop loss på säg 800 USD, mitt senaste köp var på ungefär 675.

1 gillning

Jag använder det inte själv, då jag aldrig handlar på bara teknisk analys. Men OM jag gjorde det så skulle det antagligen vara ett breakout-system / MA, och sätta stoppen baserad på en indikator. Gärna en indikator baserad på volatilitet, och gärna en som smidigt glider med så det går att flytta stoppen. Exempelvis parabolisk SAR. Sen glöm inte att sätta en take-profit (ett par X ggr din risknivå) eller ha en annan tydlig säljsignal🤗 Skickar ett exempel från ett system jag bara “pappershandlar” i för att det är kul att testa hur finansvärldens “hokus pokus” fungerat i att handla index.

Själv föredrar jag att analysera bolaget, räkna ut ett estimerat värde baserat på mina antaganden och sen köpa när säkerhetmarginalen är tillräckligt stor.

Eller köra kvantitativa men fundamentala system baserat på faktorforskning :slight_smile:

Självklart som ett komplement till en bred, billig & global portfölj.

4 gillningar

Tack alla, mycket att tänka på och bra input :smiley:

Korslänkning:

1 gillning

Stort tack, ska kolla in direkt!