Korslänkning från Youtube Shorts / Instagram Reels. Så ta den annorlunda tonaliteten för vad det är och att man bara har 60 sekunder på sig.
I en tidigare diskussion pratade vi om att sälja förlorare i portföljen direkt och köpa något med bättre odds istället. I några av kommentarerna kom det upp att man ska använda stopp-loss för att begränsa förlusterna. Stop loss är en funktion som automatiskt säljer en aktie när kursen sjunker till en förutbestämd nivå, med syfte att begränsa förluster.
Tyvärr är min upplevelse att stop loss ofta en falsk trygghet. När marknaden är stressad och det är stora rörelser kan aktien åka rakt igenom stop loss-nivåerna (flera stycken) utan att bli såld. Varför? Jo, för att det inte finns några köpare i en sådan situation.
Det viktiga att komma ihåg är nämligen att:
Stop loss bara triggar en säljorder, den garanterar inte försäljning
Dock garanterar inte stop loss försäljning till exakt önskat pris och bör användas med försiktighet. När marknaden är stressad så finns det nämligen många gånger inte några köpare på andra sidan. Det innebär att man blir sittande med sin aktie.
I värsta fall vänder marknaden, aktien rusar men nu triggas stopp-lossen och man missar uppgången. Vilket blir typ en dubbel-förlust. Så jag personligen är inget fan av stopp-loss och har inte använt det på många år. Å andra sidan tycker jag ju inte heller att man ska investera i enskilda aktier annat än i undantagsfall för att man tycker det är kul.
Har råkat ut för detta själv. Hade en stop-loss gick rakt igenom långt ner, sen gick det rakt upp igen, så jag sålde när det gick upp för det var någon skräck som utlöste försäljning som visade sig vara falsk. Sen slutade jag använda det.
PS
Försökte hitta inställning om förändring över tid så man kan kunde ställa upp bättre villkor men fanns inget sådant på tjänsten jag använde.
Ytterligare en påminnelse om hur svårt det är att skydda/försäkra sitt kapital
Påminner mig om stackarna som vaknade efter svarta måndagen till ett telefonsamtal som löd:
“den där portföljförsäkringen vi sålt dig, du vet, den baserat på optioner som prissätts via Black-Scholes? Ja jo, rolig grej… De där genierna som vann nobelpris hade en inbyggd förutsättning i modellen: att alla priser är helt kontinuerliga. Det vill säga man räknar aldrig med ett gap i priserna, så optionerna var prissatta för att ett tapp på gårdagens 27% skulle egentligen ta minst 3 veckor. Så din försäkring via optioner fungerade inte, du förlorade lika mycket som alla andra plus dina optionspremier.”
Jag har tänkt på det här. Haft en idé om hur man skulle kunna lägga upp ett automatiserat köp/sälj.
Detta finns ju såklart säkert redan.
Men om man har en algoritm som räknar ut lutningen (derivatan) av en akties utveckling, på säg 5 dagars historik. När den blir negativ i tex 2 dagar i följd, så säljs aktien. Aktier som gör det motsatta köps. Algoritmen kan ju såklart optimeras osv. Men principen är att man säljer när aktien sjunker konsekvent och köper när den ökar konsekvent i ett bestämt intervall.
Skulle även kunna tillämpas på indexfonder.
Är det något som testats under längre perioder? Är det kanske det som kallas för ”stop loss”?
Blir mer någon form av momentum eller trendsystem snarare än regelrätt stop loss Och ja det finns extremt enkla och extremt sofistikerade system & algoritmer