Strategi i lekhinken

Jag använder min lekhink mycket för att testa, lära, och reflektera för att bli bättre på aktiehandel.

Jag inser att jag är bättre på att köpa än att sälja😊. Dels att jag kanske sitter kvar för länge i en aktie som är på väg upp, och dels att jag för sällan säljer de som gått dåligt.

Jag tänker att jag kanske skulle sätta en stop loss, eller bestämma för mig själv att jag alltid ska sälja när en aktie ökat med en viss procent. Kanske ska jag sälja allt eller bara en viss del?

Hur vet jag vad som är en bra strategi och var kan jag läsa mer om detta?

Vilka är era bästa tips?

Denna bok kan vara en god start om du vill lära dig mer om teknisk analys:

1 gillning

En stop loss är inte fel. Kapitalet är ditt verktyg och minskar det minskar också dina möjligheter att göra bra affärer. Att skydda ditt kapital är därför viktigt. Men du bör i så fall ha en stop loss som följer med upp efterhand som kursen går upp.

Att sälja något som redan gått upp en viss procent är sämre, som jag ser det, eftersom uppgången kanske ändå fortsätter när trenden är positiv. Skulle den inte göra det blir drn förhoppningsvis fångad av din stop loss.

Det låter klokt!
Hur kommer man fram till vad som är en bra nivå på stop loss? Och går det göra rent praktiskt på Avanza eller Nordnet så att den följer med upp med automatik, eller går man in och justerar det själv?

Du kan göra det på Avanza och sannolikt också Nordnet. Men aktiekurser kan röra sig mycket under dagen och stop lossen kan utlösas av en tillfällig spik. Det är en risk. Istället kan man då ha en mental stop loss och gå in manuellt och köpa eller sälja.

Var stop lossen ska ligga är personligt. Vanligt är nog 5-10% skulle jag tro. Kan också vara en fast kurs som man succesivt flyttar.

1 gillning