Direkt efter jag köpt en aktie vill jag lägga en stop loss-säljorder som automatiskt säljer aktien om kursen sjunker 10%, räknat från inköpskursen, eller den kurs som aktien stigit till. Går detta att göra på Avanza, och hur ska jag i så fall fylla i stop loss-ordern för att uppnå detta?
Exempel 1: Kursen stiger 15%, därefter faller den 10%, och då aktiveras min stop loss och jag har säkrat en vinst på 5% (exkl “spread” mellan triggerkurs och faktisk säljkurs). Stop lossen har alltså glidit med upp.
Exempel 2: Kursen faller 10% under inköpskursen, då aktiveras min stop loss och säljer med 10% förlust (exkl “spread” mellan triggerkurs och faktisk säljkurs).
Vore fint att kunna uppnå allt detta samtidigt i en enda stop loss-order - är det möjligt?
Det var länge sedan jag höll på med detta men i princip har du två nivåer att ställa in. En trigger vid vilken ordern skickas ut på marknaden och sen en nivå där du kan ställa in vilket pris du kan acceptera. Då kan du undvika att sälja i en tillfällig dipp. Å andra sidan får du då kanske inte sålt alls.
Det kan vara roligt att pilla med detta men om man vinner något på det vet jag inte. Men det beror väl på hur man ställer in det. Stora bolag kan man väl alltid bli av med men de små är svårare om man har många begränsningar.
Ursäkta min näsvisa fråga, men om du investerar i ett företag som du tror på långsiktigt som har en grym affärside och bra kassaflöde, varför vill du då sälja vid en tillfällig dipp? Borde du då inte fylla på istället? Känns lite bakvänt för mig, men om jag missar något får du gärna förklara
Glöm inte att volatilitetsjustera din stoploss, annars kommer du troligen stoppas ur lite för tidigt. Är ingen expert på ämnet, men kan va värt att ta en kik på ATR, eller om du vill få automatiska förslag (som dock ofta kan ligga lite löst beroende hur stor risk du tar per position) så finns Parabolisk SAR.
Jag skulle, om jag handlade mer tekniskt, köra på veckodiagrammet och helt enkelt manuellt justera stoppen en gång i veckan