Stor IPO i London förlorar 30% första dagen ($2,6 miljarder)

Disaster strikes as Deliveroo becomes ‘worst IPO in London’s history’
Short sellers, an unfortunate roadshow and terrible timing were all blamed as Deliveroo lost more than a quarter of its value on its first day of trading, becoming in the words of one of its bankers: “the worst IPO in London’s history”.
Shares in the food delivery app closed on Wednesday at 287p, 26 per cent down, wiping almost £2 billion ($2.6 billion) from its opening £7.6 billion market capitalisation, despite frantic efforts by its lead bankers Goldman Sachs and JPMorgan to shore up the stock.

https://archive.ph/QyEuc

:ok_hand: :joy: :ok_hand:

Hade dessvärre en kollega som ansökte om tilldelning i den. Inspirerad av alla mina IPOs som jag sysslar med här i Sverige. Det var hans första (och troligtvis sista) IPO.

Trist för alla inblandade (förutom kanske säljarna). Men det är också sjukt stor skillnad på IPO och IPO. Det finns många IPO:s ute just nu som jag inte hade rört med tång. Det är ju därför det gäller att ha någon slags process för att utvärdera dem, eller ha någon som gör det åt en som t.ex. Niklas på GodaTider.

3 gillningar

Bolaget Delivery Hero se som driver liknande verksamhet har gått bra i den tyska börsen. Aktieägare i London kan vara känsliga med vad “fund managers” säger. Olika marknader har olika efterfrågor på varor, aktörer i branschen osv. Man kan förlora mycket pengar via IPO eller låst kapitalet i den nya aktien.