Storebrand high yield

Frågade AI, och YTM anges efter att avgifter är dragna :+1:

Ja, kanske är det bra att se över fördelningen aktier/räntor som ett första steg! Tanken med IG är att de ska hjälpa till att inflationsskydda en del av de pengar som annars hade stått på bankkonto, och att HY ska vara en sorts “aktier light”, som förhoppningsvis ger mer avkastning än sparkonto/IG men med mindre volatilitet än aktiefonder. Sen ska jag ju leva med mitt val rätt länge, så jag vill veta vad jag köper och varför, och just nu tycker jag det är så intressant att jag gärna lägger tid på det. Ang bolagsrisken tänker jag just på fondbolaget, då jag hört om hur Spiltan stängde ner rätt länge under Corona. Men ja, kanske räcker med ett bolag för IG Och ett för HY. Vad tycker du om fördelningen 50% IG och 50% HY? Ja gissar väl att det beror på övriga portföljen… :woman_shrugging: Som just nu består av aktier i “stabila värdebolag” (typ Visa") och två lågvolatila" Europa-etf:er och en stor summa på bankkonto. Har för övrigt precis lånat boken “Företagsobligationer” på bibblan, verkar bra hittills!

Nu tänker jag i och för sig att det här både går att läsa på och lära sig. Hur företagsobligationer fungerar alltså. Jättebra att du har hittat en modell som funkar för dig :+1::+1::+1:

1 gillning