Tenderar att hamstra pengar på sparkonto istället för att investera dom men har nu tänkt om och flyttat det mesta till ISK istället. Kvar blev dock en del pengar på sparkontot - man måste ju ha en buffert. Men hur stor buffert är rimligt att ha i min situation egentligen?
Inga barn
Hyresrätt
Ingen bil
Har djur men har tillgång till mycket veterinärvård genom jobbet
Stabil arbetsmarknad då jag är utbildad inom två bristyrken
Medlem i a-kassan
Är inte intresserad av att ha kreditkort istället för pengabuffert.
Försök lista ut vad det dyraste som kan gå sönder och med kort varsel måste lagas eller ersättas med kort varsel. Du bör ha åtminsone buffert för att täcka den kostnaden.
Men med dina förutsättningar så hade jag personligen nog inte haft mer än 1-2 månadsutgifter i buffert.
Är också singel i hyresrätt utan barn. Har dock bara en plushie giraff.
Jag har cirka 1.5 månaders utgifter på ett sparkonto som buffert.
Sen har jag en backupbuffert på cirka 3 månaders utgifter i en TF KF, som jag hoppas slippa använda. Men har den ifall allt skiter sig samtidigt, typ FK hackas, lägenheten brinner upp, börsen kraschar och brumbrum går sönder samtidigt.
Låg sannolikhet såklart. Men med mina små marginaler, så känns det rimligt med lite extra krockkudde.
Men sen finns alltid alternativet att sälja av lite från ens ISK om det är tokkris. Det beror lite på hur beroende av ens investering man är i framtiden.
Ha två månaders utgifter som buffert, eller tre om du är lättstressad. Hyresrätt, utbildning i bristyrke, inga barn, ingen bil, då sitter du rätt säkert!
Det kan vara skönt att ha buffert så att det räcker till. Skulle säga 3-6 månaders buffert.
Skulle du sedan tycka att du har för mycket buffert kan du alltid sätta in överflödigt på börsen.
2-3 månaders utgifter, dvs din lön minus den delen som du lägger på sparande *2(3 om du vill ha extra trygghet).