Hej! Ny på forumet men har läst många trådar.
Jag och min fru drömmer om att köpa vårat eget hus och är i sparandet för just det och bygga ett framtida kapital. Vi investerar idag 3000kr/mån på börsen. 2000kr/mån sparar vi bara i på vanligt konto. Vi kommer snart ha ca 6000kr/mån mer att lägga undan för framtiden. Tanken är då att spara de 8000kr/mån i en nischbank för att snart kunna köpa vårat eget hus, det är vad vi drömmer om och värderar. Och tänker att fortsätta investera i börsen för den framtid som är längre bort.
Det som vi söker kostar idag ca 2-4M där vi bor.
Tankar/tips kring vårat sparande?
Finns inte rätt eller fel i detta men om vi utgår från att ni är två vuxna med heltidslön och ett stort fokus på att spara till hus, så hade jag funderat på om det gick att spara mer än 8k per månad och därmed snabbare nå målet. Hur har ni kommit fram till den siffran?
Min fru studerar svenska då hon är från Ukraina. Så jag jobbar 100% och hon jobbar 50% samtidigt som hon pluggar. Vi har kommit fram till den siffran utifrån budgetering där vi valt att lägg pengar på det som vi vill göra för att inte ”lida” igenom sparande tills dess att vi kan köpa hus. Tex resespar, fickpengar och lite annat. Klart man kan ju tweaka lite för att höja sparsumman med någon tusenlapp. Och det kan också ändra sig under resans gång med hur mycket hon jobbar och så.
5 gillningar
Jag förstår, låter klokt. Lycka till!
1 gillning
Jag och min sambo har en liknande strategi.
Vi sparar 8000kr/mån till enbart framtida kontantinsats, på Sparkkonto med ränta(Lysa).
Därefter en fördelning på börsen. En Högrisk hink(100% aktier Lysa) och en Mellan risk hink (50/50% Lysa). Dessa pengar är inte tanken att vi ska röra för ett eventuellt husköp.
De pengarna du sparar på börsen, vad är tanken med de?
1 gillning
Spännande! Önskar er lycka till i det!
Börs sparandet är delvis för att bygga ett arv till eventuella barn. Men också för att ha som en säkerhet/inte behöva jobba heltid i framtiden och kunna ta tid med det som vi värderar då. För att känna oss fria och inte bound to work. Men det som gör att vi vill spara kontinuerlig på börsen är för den minimala efforten som krävs för att bygga ett ”större” kapital med tanke på ränta på ränta effekten.