Hej!
Vi började leta hus i januari 2020 men Coronaeffekten på bostadsmarknaden gjorde att priserna sprang iväg snabbare än vi kunde spara. Nu har vi sparat aggressivt på bankkonto i två år och huspriserna har stabiliserats i vårt område. Nu har vi den kontantinsatsen vi behöver för att köpa vårt hus och vi väntar bara på att “rätt” objekt ska dyka upp. I skrivande stund har vi letat i drygt 6 månader och fortsatt månadsspara på bankkontot under tiden.
Det är här det blir knökigt.
Å ena sidan tar det emot att ha nästan alla sina pengar på banken när inflationen tickar uppåt och förväntas fortsätta så den kommande tiden.
Å andra sidan vill vi inte ta onödig risk då det “rätta” huset kan dyka upp imorgon, om en månad, eller om ett år.
Samtidigt skulle kommande räntehöjningar eventuellt kunna leda till dämpade bostadspriser och då kanske vi inte behöver lika mycket kontanter på banken när vi väl ska köpa. Men detta kan ju ta lång tid och det finns inga garantier.
Vad tänker ni andra här?
Med nuvarande inflations och ränteläge, ska vi fortsätta månadsspara på bankkonto även om vi har kontantinsatsen vi behöver eller är det bättre att flytta en del av sparandet till LYSA, guld eller något annat tillgångsslag?
Med andra ord, kan man spara “för mycket” till huset och i så fall hur ska man tänka när man har tillräckligt med kontanter för att täcka kontantinsatsen?
Jag känner igen mig en del här även om vi vårt fall lyckades köpa vårt drömhus för ett år sedan. Jag skulle säga att vi lever i så pass osäkra tider att placerade pengar utanför kontot är en högre risk och det låter som att ni har jobbat hårt för att komma i läge för att kunna köpa så då skulle mitt råd bli att inte chansa utan behålla pengarna utanför börsen. Det är så otroligt surt att behöva sälja av placerade tillgångar när de gått ner och man egentligen vet att de kommer återhämta sig i framtiden. Samtidigt är det nästan omöjligt att hitta sitt drömhus och avstå för att börsen surnat till.
Jag tycker även att du skall prata med din partner/familj så de förstår riskerna om ni placerar en del eller rent av allt. Kan bli riktigt illa om resten av dina livskamrater tror att ni nu är i läge att köpa när väl huset dyker upp och så vill inte du sälja av om du nu placerar pengarna på börsen.
Och när det kommer till att fortsätta spara så brukar jag tänka så här. Spara så mycket på bankkontot att du känner att det faktiskt är lite för mycket. Då har du marginal. Därefter kan du börja placera månadssparande enligt din placeringsstrategi.
Jag skulle definitivt ha pengarna på ett räntekonto.
Helt plötsligt så behöver du pengarna, och med den volatila marknad vi lever i nu, man dina besparingar defintivt gått ner med uppåt 20 procent, till och med 10 kan vara otroligt kännbart.
Som du vet, du har ingen aning om när du hittar ett hus som passar er, och som ni “får” köpa.
När det tillfället kommer, då måste du kunna ha tillgång till pengarna.
Absolut så går inflationen upp. Men om bensin, mat eller annat kostar mer är för mig irrelevant i detta sammanhang. Din köpkraft för dessa pengar mäts endast i vilka hus du kan köpa, inte hur många liter bensin eller hur många ägg du har råd med.
Jag skall själv bygga hus och har 90 procent av det kapital jag själv skall stå för helt utanför börsen och haft det i ett år nu. Var ett dåligt drag i början, helt OK drag såhär i efterhand. Men det där vet man aldrig. Kan vara bra, kan vara mindre bra. Men katastrof blir det bara om du har dem på börsen, börsen går ner och du MÅSTE använda kapitalet för äntligen dök ett hus som är “good enough” upp.
Jag väljer att inte säga drömhuset, för lyckas man någonsin köpa sitt drömhus?
Håll pengarna lättillgängliga utanför börsen. Ni kan behöva dem tidigare och snabbare än ni tror. Och nä, ni kan inte spara för mycket. Ni vet ju inte vad huset kommer att kosta. Blir huset billigare än vad ni tror kan det inte vara ett stort problem att ha extra pengar på kontot.
Lätt att drabbas av Fomo när man letar hus. Vi letar också och sparar bara på sparkonto. Samtidigt är det lockande att investera pengarna istället. Men ha tålamod och låt pengarna ligga på sparkontot! Det är faktiskt helt okej att gå miste om avkastning eftersom det är det mest logiska beslutet i förväg att ha pengarna på kontot oavsett hur börsen går.