Strategifonder fondbolag

Hej! Jag är lite nyfiken på varför det inte finns färdiga strategiportföljer hos fondbolagen? Om man gör en matarfond. Det kan ju inte vara så svårt att sätta ihop och erbjuda detta tycker jag som inte är så insatt? Jag skulle vara intresserad om det t.ex fanns färdiga portföljer.

AMF Golden butterfly vore ju skitbra. Är det någonting jag har missat angående detta? Andra regler eller så.

1 gillning

Jag gissar att fondbolagen vet vad som efterfrågas, och att efterfrågan för diverse strategier är väldigt liten.

Jag gissar att jag skulle få mycket sparkapital om jag startade en fond med “sveriges mest hållbara fond, extra många lösningsbolag för att klå klimatkrisen”, även om den kostade 2%. Jag gissar också att jag däremot inte skulle få så mycket sparkapital om jag startade en fond med 20 % total aktiemarknad, 20 % Small Cap-värde, 20 % långfristiga obligationer, 20 % kortfristiga obligationer, 20 % guld. Hur ska man ens marknadsföra en sån fond till vanligt folk som knappt vet vad en aktiefond är? Jag har hängt på RT ett bra tag och inte ens jag förstår riktigt varför en sån konstruktion är bra.

2 gillningar

Tror tyvärr det intresset är väldigt smalt och endast hos ett fåtal extra nördiga investerare.

2 gillningar