Strax över 30 år med miljoner på banken

Så du har ca 4 miljoner likvida medel, amorteringsfritt boende och 1,2 miljoner i ett onoterat bolag?

Av det lilla jag kan utläsa från din text så har vi ungefär samma riskprofil och ungefär samma pessimism. Utifrån det skulle jag föreslå att du placerar pengarna defensivt, går in över lång tid och utgår från en strategi där det inte riktigt kan gå helt åt pipan. Detta mot att du får lägre avkastning och lite mer jobb men med mer trygghet.

Jag har sex st portföljer där jag har låtsats utgå från flera olika perspektiv. Ex. en portfölj på SAVR med inspiration från en 60/40-portfölj som däremot går emot allt som rekommenderas på det här forumet, dvs aktiva fonder, hedgefonder och blandfonder. Utöver det en momentumportfölj, en permanent portfölj, en utdelningsportfölj, en Lysa 70/30 samt PB på SEB och Nordea.

Alla portföljer är någorlunda utformade som en hedge mot varandra. Om en klassisk 60/40-portfölj “går sönder” som det snackats om i tio år så kanske hedgefonder lyckas skapa avkastning i den miljön. Om utdelningar börjar dra in pga politik så har jag en till aktieportfölj och om aktiv förvaltning står inför ett par guldår så har jag täckt det. Om forskningen och historiken har rätt även de kommande åren så har jag täckt det. Är buy&hold förlegat så finns det en portfölj mot det. Utöver detta kommer jag gå in i en fastighetsinvestering och säkerligen annat som dyker upp också.

Hängslen och livrem och skotta med hagelbössa. Jag tycker hellre man inte ska gå minus än massa plus.

2 gillningar