Vi har ett antal olika bankkonton och kort för att försöka förtydliga/förenkla för oss själva och förhoppningsvis lättare kunna få en grov överblick. Fungerar helt ok men kan säkerligen justeras för att funka ännu bättre. Eventuellt har vi något konto för mycket. Så här ser det ut just nu (utöver sparande):
Gemensamt räkningskonto för alla gemensamma räkningar
Gemensamt Ica-kreditkort som vi betalar all mat med (fungerar som debitkort på ICA och kredit på andra ställen)
Gemensamt kreditkort hos vår vanliga bank för övriga gemensamma utgifter som inte betalas från 1 eller 2.
Individuella lönekonton. Lön sätts in här och pytsas sedan över till övriga konton.
Vi kör på varianten nästan gemensam ekonomi där alla inkomster läggs ihop och sen får var och en ”månadspeng” som man styr över själv. Hade vi kört helt gemensam ekonomi hade 4. kunnat slopas o.s.v.
Jag lägger cirka 10 min på min månadsuppföljning, efter att ha pillat ihop den på några timmar initialt. Funkar kanon. Antar att det liknar dsumma men har aldrig hört talas om det.
Alltid förvånande att personer med svåra yrken lägger 8h om dagen på utmanande arbetsuppgifter men inte prioriterar sin ekonomi tillräckligt för att lägga några sammanhängande timmar under en kväll eller två på att bygga ett system som ger koll på ekonomin. Några tips på var man kan börja:
Dra ut en lång period transaktioner ur banken, markera någonstans i datan och klicka Infoga → pivottabell
Dra “Referens” eller motsvarande till “Rader”, dra “Belopp” till “Värden”. Högerklicka i tabellen, sortera “Minsta till största” → där har du en topplista på vart pengarna tagit vägen
Klassificiera köpen enligt någon rimlig struktur genom att sätta en kategori per “Referens”. Sluta när beloppet är tillräckligt litet.
Bygg sedan en excelfil där du varje månad/kvartal/whatever lägger in data från bankerna. För varje transaktion vill du ha en formel som hämtar kategori från din lista av “referenser”. Om du handlar på ett nytt ställe, lägg till i listan över referenser så är den automatisk framöver.
Läs på om t.ex. Vlookup-formeln, pivot-tabell och använd din tidigare bruttolista för att kategorisera transaktionerna på minuter.
Be chat-gpt att förklara, det är inte så svårt (icke-ingenjör utan särskilt mycket detaljkunskaper grejade det på ett par dagars fokuserat testande) och effekten är ju både stor och bestående över tid.
Dsumma och liknande funktioner kan fungera ungefär som en pivottabell. Poängen med dsumma är att själva utdatan uppdaterar sig själv. Du kan också styra utdatan mot dina mål. Exempelvis kan du ha som mål att begränsa antalet av vissa kostnader (typ kaffe på stan) eller att följa upp månadskostnaden över tid. Jag utgår från att fler variabler än inköpsställe är intressanta.
Pivottabeller är i sådana modeller bäst för fast data, alltså där antalet rader är fast. När en initial sortering gjorts med dsumma kan några pivottabeller vara bra för nästa steg.
Jag har efter år av knackande i Google sheets i för många timmar per månad använt mig av Spirecta det senaste året.
Barnen gör att jag fortfarande inte riktigt hinner vara i fas men nu blir det av någorlunda nära månadens slut och går smidigt.
Sparar mig många timmar per månad men jag hade inte ett lika avancerat system som det låter som att vissa av er har. T.ex. var jag inte medveten om excel export från banken utan knackade alla kvitton manuellt.
Oavsett tycker jag att det är väldigt smidigt och känner att jag sparar värdefull tid.