Hej! Jag håller som bäst på att styra om mitt sparande så det följer fyra-hinkar-principen, men har stött på lite funderingar - framför allt hur man gör med målsparande i de fyra hinkarna. Jag är 34 år, ensamstående med katt, bor i liten hyreslägenhet och kommer börja på universitetet (igen) i höst och skola om mig under tre år (ev fem om jag vill gå masterutbildningen också). Jag har bara tre terminer CSN kvar så kommer bara ta CSN på vårterminerna, tjänar tillräckligt på sommarjobbet för att klara mig under hösten och en bit in på våren. Så jag befinner mig alltså i situationen där nästan alla mina intjänade pengar kommer in under sommaren + CSN på våren.
Jag har (troligen) inte så mkt i a-kassa om jag skulle hoppa av studierna och bli arbetslös, så jag kan inte räkna med det som garanterad inkomst.
Jag har under nästa år en vinstskatt på ca 20.000 som ska betalas då jag sålde av mina fonder för att placera om dem i ISK istället (ex Lysa), och jag kommer behöva en ny mobil under de kommande två-tre åren, som jag budgeterat 15.000 för (senaste iPhonen plus lite abonnemangskostnader). Ska detta ingå i min buffert eller läggas utöver bufferten?
Buffert: Jag tycker följande buffert blir väldigt stor, ca 200.000 SEK. Tänker jag rätt eller ska jag strukturera om?
Nordea: 20.000
SevenDay-bank med 0.95% ränta:
- Mobil 15.000
- Skatten 20.000
- Buffert som jag inte rör 50.000
- Att ta av till löpande utgifter 95.000 (dvs föra över till Nordea allteftersom)
Kontanter ca 2.000
Jag tänker att jag vill ha 50.000 i buffert som jag inte rör, och jag skulle kunna placera 30.000 av dem på SevenDay-bank till 0.95% ränta, och 20.000 i Lysa fondrobot 15/85 aktier/räntefonder. Skulle det vara ett smart move?
Om jag tänkt rätt så har jag redan en full bufferthink.
Mellanrisk: Här behöver jag mellan 660.000 och 1.320.000 SEK, då jag räknar med årsutgifter på 165.000 om jag skulle bli arbetslös, och så tog jag det gånger fyra till åtta. Men jag räknar också med att spara till masterutbildningen som jag behöver om tre år (45.000 totalt behövs) och ett resekonto (50.000). Ska detta ingå i mina 660.000 eller ska det läggas utöver i mellanriskhinken, så att mellanriskhinken ökar till 755.000 som lägst?
Allmän pension (exkl PPM) 486.000
Lysa 60/40 aktier/räntefonder 55.000
Saknar alltså 119.000 att spara ihop för att få 660.000.
Jag kan månadsspara mellan 6.000 - 7.000 i månaden, även som student. Hur ska jag fördela detta mellan mellanriskhinken och passiva hinken (Lysa 90/10 aktier/räntefonder)? Jag har ju ändå över 30 år till pension, så vill gärna komma igång lite med den passiva hinken också så att det får lång tid på sig att växa.
Ursäkta ett långt meddelande, men ville ge en så bra bild som möjligt. Hoppas någon kan ge mig några visdomsord på vägen! Tack för en superbra blogg och podd!! Är så taggad på att komma igång ordentligt!!
Varma hälsningar, Emma

). Jag vill gärna inte satsa mina 115.000 som jag vet att jag kommer göra slut på under året på börsen, det är för stor risk…