Jag ska börja mitt nya jobb i januari. Under tiden har jag nyligen börjat läsa en 50% kurs distans.
Jag har rätt till csn/studiestöd men undrar hur det påverkar min a-kassa.
Jag har inte sökt till csn så jag får inga bidrag eller så. Undrar om jag berättar till a-kassan kommer de ge mig mindre a-kassa pga studiestöd? Isf känns det lite som plus minus noll?
Är rädd att de drar del av min a-kassa för de förväntar sig jag ska få studiestöd vilket jag inte vet om det kommer komma lagom tid för att få ordning på livet.
“Eftersom att a-kassan ska ersätta den som blivit arbetslös accepteras det generellt inte att du studerar under perioden. Detta eftersom man vill undvika att systemet utnyttjas för att finansiera vidareutbildning.”
" Dessa tre former är undantag från huvudregeln och det är inte alla som uppfyller dessa.
3 former av utbildning som accepteras då du får a-kassa
Kortare utbildningar eller aktiviteter. Under 15 ersättningsdagar får du delta i en utbildning eller aktivitet som ger orientering i yrken och utbildningsvägar eller underlättar för att få ett nytt arbete.
Längre deltidsstudier. Under 20 veckor får du studera max halvtid, förutsatt att du inte har studiemedel och uppfyller de andra villkoren för a-kassa.
Längre heltidsstudier. Under 20 veckor får du studera heltid om du studerat och heltidsarbetat 15 veckor innan arbetslösheten. Detta för att du ska kunna bevisa att du tidigare klarat att sköta studier och arbete."
“Att studera under tiden man får a-kassa är ett beslut som måste tas av dina handläggare. Därför måste du alltid ansöka om att få studera under någon av dessa undantagsformer. Om du studerar utan att få ett godkännande riskerar du att bli ersättningsskyldig.”
Så förankra dina planer hos handläggaren först, tänker jag, så du inte sabbar något.
Om du studerar räknas du inte som arbetslös. Så 50% Studier innebär att du är 50% Arbetslös. Det spelar ingen roll om du tar CSN eller inte, du ska ha max 50% A-Kassa. Det är väldigt specifika regler som gäller för att få 100% A-Kassa och studera. Berätta för din handläggare annars kan du få återkrav samt avstängning då du misskött Akassan.