Jag har en fråga kring om ni tror det är möjligt att få ut a-kassa under cirka 2 månader i sommar.
Jag tar examen 2 juni efter 4 år som student. 9/8 påbörjar jag min anställning.
Jag har sedan studenten och mitt första jobb varit oavbruten medlem i a-kassan (2011).
Innan mina studier arbetade jag 100% under 4 år. Jag sa dock upp denna anställningen under mina studier på grund av extremt dålig personalpolitik, vilket gör att jag står utan arbete under sommaren.
Jag har inte varit ledig en vecka under somrarna under mina studier och känner att jag verkligen skulle behöva vara ledig innan jag påbörjar en heltidstjänst.
Jag är införstådd med arbetsförmedlingens riktlinjer kring att söka jobb, lämna rapport osv. Samt att a-kassan vill att man lämnar in rapport.
Tänker att jag gör det som krävs, men kanske lyckas undkomma att få ett jobb (är ju endast 2 månader jag är arbetslös) så har jag väl ändå möjlighet att få ut a-kassa?
Har buffert som klarar 3
månaders utgifter men hade varit skönt att låta den vara, eventuellt fylla på den igen när a-kassan blivit utbetald.
Eller har någon något annat tips kring hur man kan gå tillväga?
Vill tillägga att jag inte varit en dag arbetslös sedan juni-2011.
Nu kan jag inte reglerna, men jag hoppas verkligen att det inte går. Jag vill inte att mina inbetalningar går till att finansiera nåns planerade semester.
Oavsett om du får A-kassa eller inte tror jag att du bör anmäla dig till arbetsförmedlingen kopplat till SGI.
Något år efter att jag slutat plugga hade jag ett vikariat som tog slut vid sommarens början och sedan väntade ett nytt, fast jobb efter. Jag ville/kunde inte förlänga mitt vikariat pga ingen verksamhet under sommaren och nytt jobb sen. Eftersom jag skulle ha glapp i anställningen så anmälda jag mig till arbetsförmedlingen eftersom glapp kan påverka SGI (ersättning vid sjukdom, föräldraledig).
Jag tog dock inte ut a-kassa eftersom det kändes lite förmätet eftersom jag ju inte hade tänkt att söka arbete direkt eftersom jag hade en tjänst som väntade. Sa väl det lite indirekt till arbetsförmedlingen med, handläggaren var dock ganska tydlig med att jag var en ”lätt” klient eftersom jag redan löst allt innan.
Jag ville ju ha semester lite med den sommaren. Hade också pluggat i 5 år och sedan jobbat i 2 och jobbat varje sommar. Jag tog lite extra grejer på mitt vik och sen hoppade jag in lite på ett annat gammalt sommarjobb ett par timmar, men hade nog 5 veckors ledighet. Hade jag tagit ut a-kassa hade jag inte känt mig bekväm alls med att åka bort etc, då ska man ju anmäla att man inte är tillgänglig för arbete etc.
Det korta svaret är att a-kassa inte är till för semester.
Det lite längre svaret är att du måste ha uppfyllt sysselsättningskravet, som står på din a-kassas hemsida, vilket är en bestämd mängd arbete under den senaste 12-månadersperioden. Studier räknas inte, så det kan vara längre bak än 12 månader för din del. Du måste också ha varit medlem de senaste 12 månaderna.
Dessutom, som ovan skrivit, är det en rätt så lång karenstid efter man själv sagt upp sig. Undantag kan göras om man utsätts för orimliga omständigheter, tex inte får utlovad lön, blir mobbad eller dylikt. Anledningen till det är att a-kassan ska skydda mot avskedningar och dåliga arbetsplatser.
Sedan ska man inte underskatta jobbsökandet, det känns knappast som en semester. Du måste skriva in dig på Arbetsförmedlingen. Du kan inte tacka nej till “rimliga” jobberbjudanden, det rapporterar Arbetsförmedlingen till a-kassan. Du måste gå på bokade möten. Åker du till utlandet ska det rapporteras. Du måste skriva en viss mängd ansökningar. Du ska skriva månadsrapporter om vad du har gjort för att få ett jobb.
Det är en byråkratisk best att hantera, du kommer känna stress över att bli påkommen och bli av med ersättningen, du kommer behöva lägga energi på något som du inte behöver när du redan har ett kontrakt… och INGET med det hela är återhämtning.
Du har jobbat mycket, och du har sparat, enligt egen utsago. Belöna dig själv istället med en riktig semester! Du har förtjänat det!
Du kan ha rätt till A-kassa, man har ett skydd delvis under studier, men du måste kunna visa bakåt var du tjänat tidigare samt hur den skyddats. Bäst är att ringa din A-kassa och fråga, men vara medveten om att de inte kan svara definitivt förrän en ansökan väl kommer in och de har utrett. Du kan, som sagts, ha en karens pga uppsägning också samt krav på att söka jobb aktivt.
Att ta ut A-kassa i glapp mellan jobb eller mellan studier och jobb är inget fusk och i mina ögon inte heller omoraliskt. Det är ju bland annat för att täcka inkomstbortfall under tider av arbetslöshet oavsett hur korta eller långa de är. Som arbetssökande har man också rätt till perioder av ledighet men då får man ingen ersättning. Kan man däremot kombinera arbetssökande med att man är på någon form av resa, vilket inte borde vara jättesvårt, föreligger inga direkta hinder.
Jag var själv arbetssökande en kort period efter studier och det byråkratiska med Arbetsförmedlingen var litet. Bara lista vad man sökt senaste tiden. Möten mm bokas man inte in på förrän efter en lägre tids arbetslöshet och/eller om man är i någon grupp man satsar på specifikt. I dessa grupper brukar inte folk med utbildning ingå.