Min bättre hälft blev i våras uppsagd pga sist in/först ut-principen.
Hon uppfyller kraven för att erhålla a-kassa. MEN hon har inte sökt detta - tvärtom, hon fortsätter betala som om inget hänt…
En nära anhörig till henne dog i våras så hon har erhållit ett mindre arv som hon lever på nu.
Hon känner att hon vill läka och inte ha nån press från a-kassan att söka jobb på heltid som de tydligen kräver.
Är detta korrekt resonerat?
Kan hon söka pengar efteråt eller de kommer ifrågasätta varför hon inte sökte direkt (antar de vill ha papper som visar när hon blev uppsagd)?
Min fru går på A-kassa, och har gjort det sedan Maj. Klart de är tydliga med att du ska söka jobb, samtidigt så ringde de någon från Arbetsförmedlingen i Juni och sa typ “Jahapp, men det löser sig nog. Vi hörs i November!” och vad vi förstod det som kan man få fem varningar innan de slutar ge ut A-kassa.
Med andra ord, sök A-kassa om hon kan skulle jag säga.
Olika a-kassor har lite olika rutiner men alla kräver inskrivning på arbetsförmedlingen och arbetsgivarintyg om uppsägning. Värt att beakta är att det kan vara 3 månaders handläggningstid innan beslut om utbetalning för a-kassa. Om hon erbjuds ett arbetsmarknadsprogram från Arbetsförmedlingen så måste hon ansöka om aktivitetsstöd från Försäkringskassan, som träder in istället för a-kassa.
En annan sak att beakta är hur länge din flickvän betalat a-kassa. Det är inkomstgrundande först efter 1 år medlemskap.
Att söka jobb på heltid enligt Arbetsförmedlingen innefattar 20 jobb per månad som redovisas i en aktivitetsrapport som skickas in en ggr/mån. Med andra ord krävs det inte orimliga ansträningar för att hålla sig inne i systemet. Givetvis hör förväntan på ny anställning ihop med utbildning och tidigare anställningar. Det låter som du får ta mycket av hennes problem. Om du vill att hon ska ha sysselsättning och bidra till er gemensamma ekonomi på lång sikt tycker jag du ska framföra/kräva det. Inte ditt problem att bära menar jag.
Man bör alltid skriva in sig på arbetsförmedlingen första dagen efter anställning avslutats eftersom du annars tappar ditt sgi-skydd. Det låter inte som det skett i hennes fall?
Det har inte direkt med a-kassan att göra, men är ett viktigt skydd när man blir arbetslös.
Edit: reglerna verkar ha ändrats. Men ha detta i åtanke ändå, se till att inte tappa sgi!
Uppdatering: Dessa regler har man tydligen lättat på till 3 Månader enligt senare inlägg. Mer rimligt!
Blås inte grundtryggheten helt i onödan.
Ja det inskärptes Noga när dom företag jag jobbade på ( 2 olika ) gick i KK för drygt 10 år sedan senast. Jag var arbetslös någon månad bara varje gång som tur var.
Om man inte anmälde sig på arbetsförmedlingen och fick bevis på det dagen efter sista arbetsdagen ryker möjligheten att få vettig sjukpenning och föräldrapenning direkt och det går inte att fixa på något sätt.
Ett ganska konstigt och elakt villkor kan jag tycka som inte är logiskt och som kan kosta dig mycket stora pengar med otur.
Antag till exempel att man skulle vilja dra på en veckas resa och är en samvetsgrann medborgare och tycker att det känns mer rimligt och korrekt att då anmäla sig till arbetsförmedlingen när du kommer hem en vecka senare. Och då inte får arbetslöshetsersättning veckan du är ledig helt automatiskt. Gör inte det.Då är du rökt och har usel föräldrapenning och sjukersättning bums.
Offantlig sektor “logik”. …dvs tro inte sunt förnuft gäller, kolla reglerna.
När jag blev arbetslös (länge sedan ) behövde man inte redovisa någon jobbsökaraktivitet vad jag minns. All interaktion var väldigt minimal, casual och halvhjärtad. “Sök du sånt du tycker verkar lämpligt , det här fixar du helt själv”. All Handläggning hos kassan var på den tiden Snabb.
Hennes sgi är skyddat i tre månader från det att hon slutat jobba. Det är viktigt att hon sedan anmäler sig till arbetsförmedlingen inom korrekt tid för att inte förlora sin sgi.
Hon behöver informera sig. Du behöver ställa krav på henne. Bor ni ihop så blir du del av hennes ekonomi varken du vill eller ej om hon slarvar bort sin grundtrygghet sgi och något händer.
Du har nog rätt. Väldigt svårt att hitta bra information om det men det verkar skett en del ändringar för några år sedan. Ändå väldigt viktigt att tänka på detta, även 3 mån kan gå fort…
Det fastställs individuellt. Jag har åkt på att söka 4-5 jobb per månad vid tidigare arbetslöshet. Tror de utgår från hur svårt det är att söka jobb inom din nisch.
Nu vet jag ej hur strikta dom ör men är det typ inte bara o ägna några minuter i veckan o skicka iväg ett par jobbsökningar?
Finns väll inget tvång att anstränga sig direkt bara o skicka iväg sitt cv till ett par företag då o då så var det när jag gick på bidrag åtminstånde aldrig någon som kollade upp vad man sökt typ