Studielån nu att investera?

Hej, lite kort. Kan det nu trots den ökade räntan på studielån ca 2% ändå löna sig att ta ut studielån för att investera pengarna i en bred aktiefond eller fondrobot?

Eller är det inte lika självklart ett fantastiskt bra lån längre med rådande ränta?

Dottern skall studera på distans o behöver inte ta studielån. Därav frågan :sweat_smile:

Säg att hon räknar med att inte behöva pengarna på ca tio år o vill bygga en grund för att i framtiden kunna köpa sitt egna boende :heart:

Så vad tycker ni?

/hönsmamman

Varför behöver hon inte ta studielån?

Bor hon kvar hemma hos dig under hela studietiden kanske?

Fick höra att folk en gång i tiden maxade CSN lån och la det i någon konto med bra ränta, och när de eventuellt blev färdiga med studierna användes det som kontantinsatsen. Detta var dock när CSN var typ 0% ränta. Men jag vill tro att det är aktuellt nu även! jag hade nog gjort så.

Värt att notera CSN är ett lån som kommer påverka lånelöfte och KALP då du måste betala en summa varje månad i typ 30 år.

Har du kontantinsatsen och en ordentligt budget, så varför inte?

Tips: Investera CSN-lånet?

Med facit i handen, 6 år studier, om jag investerade hela lånet hade jag haft en ganska nice början. Däremot, hade jag kunnat gå tillbaka i tiden och faktiskt använt lånet för studier i en annan ort hade jag gjort det utan tvekan!