Hej.
Min dotter som är 20 år ska börja studera en 3-årig linje nu i höst. Hon har sedan tidigare lite sparande i storbank med ett antal aktiva fonder (6 st) runt 150 Kkr samt buffert på runt 50 Kkr. Flyttar förmodligen under första året och kommer att då få det vanliga studiebidraget om 3.500 kr/månad och även ha möjlighet till CSN-lån. Hur hade ni gjort med CSN-lån i detta läge? Ska man vänta eller ta möjligheten att låna nu och investera det på lämpligt ställe? Som det är nu på börsen känns det klart svajigt men givetvis också en möjlighet att köpa till lägre priser. Slutligen,vad tycker ni om framtida sparande för henne? Ska hon gå över till Lysa och lämna storbank pga fondavgifterna?
CSN är ett mycket fördelaktigt lån så om hon har möjligheten att investera beloppet för framtiden så skulle jag rekommendera att maxa det.
3 gillningar
Jag som vanligtvis är försiktig vad gäller skuldsättning anser att CSN bör maxas.
3 gillningar
CSN lån skall absolut maxas. Med så låg ränta och lång återbetalningsperiod äter inflationen upp iallafall 25% av lånet. Det blir en rivstart i det unga livet att investera/spara till kontantinsats. Börsen är såklart orolig och volatil just nu, men historiskt sett år det då man ska gå in med mer kapital. Jag har iallafall kört denna strategi i 4 år med CSN lån och börs 
2 gillningar