Behöver ny värmepump och fått offert på en Mitsubishi Ecodan på runt 130k.
Ser att den inte har inbyggd styrning via timpris utan man behöver gå via andra system, till exempel Tibber.
Vad behöver man göra rent praktiskt?
Skapa konto hos Tibber och använda deras app med Mitsubishi integration?
Är det så enkelt som det låter eller är det en bökig process?
Antar att det går även om man inte har Tibber som leverantör?
Den går att styra med en Homey pro med eller utan Tibber.
Finns även en färdig lösning The Boiler som dock kostar en månadsavgift.
Mitsubishi wifi dongel krävs
Nja, det är väl en ny lvvp du skall köpa. De flesta går att styra mot timpris på ett eller annat sätt och en hel del har det inbyggt.
Det är dock svårt att få ekonomi i detta beroende på vad du har för system i övrigt samt komfortkrav. Har du ett trögt system (tex platta och golvvärme) är det nog lättare än med tex stora radiatorer/hög temp.
Har platta, golvvärme på hela bottenvåningen och vattenradiatorer på ovanvåningen. De går på lågtemp.
Huset är 14 år gammalt.
Gamla pannans kompressor gick sönder och jag vill byta ut hela pannan.
Mitsubishi verkar inte ha inbyggd styrning utan ska ske på annat sätt.
Köpa Homey pro för 5k eller betala 100-150 per månad för att styra med The Boiler.
Har inte byggt något eget med Home Assistant så det är inte ett alternativ i det korta loppet.
Jag köpte ecodan och den har visst inbyggt timpris. Smart grid. Jag har dock inte testat det ännu.
Jag har även integererat med HA och där kan man väl i teorin och styra. Man kan köra varmvatten vid lågt pris t ex och ändra temp upp och ner beroende på elpriset.
Men med detta sagt skulle jag rekommendera en annan pump. Tycker utedelen låter på tok för mycket särskilt när de pushar det så hårt i marknadsföringen. Jsg får max ut COP 3 även om det är 15+ ute osv. Tycker bara den krånglar. Ångrar att jag inte la 30k till för en Nibe.
Och då är väl frågan om de helt plötsligt stryper tillgång eller ändrar i API när de vill. Har för mig jag läste om någon biltillverkare som nyligen tvingade bort integrationen från Github.
Just sådana fall som jag skulle vilja undvika. Alltså tips på företag som är aktivt för integration med öppna system.
Absolut, det kan hända. Man kan dock koppla på egen esp och köra helt lokalt. Men det är above my paygrade så att säga. Behöver löda ihop lite kretskort osv. Annars kan man säkert köra på något tredjepart, typ Ngenic Tune och liknande om man inte vill göra det själv.
Första bilden är från min Home Assistent, de andra från Melcloud appen. Finns en webbversion men den är lika horribel. Men jag använder den inte, kör bara med HA.
Jag ska testa nån dag. Trimmar just nu in framledningstempen. Jag tror det ska visas en ikon på pumpens display om smart price är på.
Jag har 2 elraddar som väntar på att bytas till vattenburna. Så när det väl är fixat tänkte jag kanske gå över till timpris.
Men som sagt, man borde se det ganska enkelt i HA:
Att pumpen är SG Ready “smart grid” betyder bara att den är förberedd för prisstyrning mm, du måste också ha en leverantör som kan leverera tjänsten det fungerar inte att bara aktivera funktionen.
Just nu finns det enligt Mitsubishi ingen som levererar tjänsten.