Jag kan inte säga något om vilka delar som är rätt nu, men jag kan förklara den process jag brukar gå igenom när jag skaffar en ny speldator.
En speldator består av detta:
- CPU
- CPU-kylare
- moderkort
- primärminne
- grafikkort
- strömaggregat
- hd/ssd
- låda
CPU/kylare/moderkort/primärminne är väldigt tätt kopplade till varandra—vill man byta CPU behöver man nästan alltid även byta de andra delarna i den kombon, så man kan se dessa som en enhet. Det här är den del i en speldator som jag tycker är svårast att uppgradera. Därför brukar jag börja där. Jag väljer CPU-tillverkare, generation, och klass inom generationen. Baserat på CPUn väljer jag sedan passande moderkort, CPU-kylare och rätt minne. Att välja CPU tycker jag går att göra själv, men att hitta rätt moderkort och minne som passar CPUn tycker jag ofta är svårt, så där brukar jag fråga supporten i den datorbutik jag handlar av. Eftersom detta är så krångligt att uppgradera (det är i praktiken “datorn”) så brukar jag satsa extra här, så att jag inte behöver byta det på några år. I dagsläget (men så var det inte förr i tiden), så är det rimligt att denna del kanske kan hålla i 4-5 år åtm.
Nästa steg är att välja grafikkort. Grafikkortet är enkelt att byta i en dator, så där kan man räkna med att man kommer byta kanske en eller två gånger under tiden man har samma CPU. Ska man spara på något nu för att man har ont om pengar, och kan uppgradera inom några månader när man sparat ihop mer, då kan man spara in på grafikkortet till att börja med.
När man vet CPU och grafikkort så kan man välja strömaggregat. De bästa grafikkorten kräver stora strömaggregat nuförtiden, så personligen skulle jag inte gå under 1000W här nu. Men tänker man ett mindre grafikkort så kan man gå på mindre. Strömagg är möjligt att uppgradera (ett gäng kablar och kontakter att dra bara, men det är lite meckigt med kabeldragningen), men generellt ser jag det som att jag bara byter strömagg när jag byter CPU.
När man vet CPU, moderkort, grafikkort, strömagg, då kan man välja en låda som det får plats i eller är bra att bygga i.
Efter det kan man välja hur mycket HD/SSD man vill ha. Detta är ganska lätt att uppgradera eller lägga till fler efter hand, så jag tycker inte det är så svårt val.
Jag brukar använda Inets datorbyggar-service (de sätter ihop burken och testar så allt funkar) som kostar strax under tusenlappen. Jag mailar deras support och jobbar fram hur datorn ska se ut, och sedan bygger de och levererar.
TLDR: Välj CPU först, sedan grafikkort, allt annat styrs sedan av de valen.
Min uppfattning är att i nuläget ska CPUn vara AMD, och grafikkortet Nvidia, men det där svänger med några års mellanrum.
Andra saker som skärm, mus, tangentbord kan man behålla emellan olika datorer, så de går jag inte in på här. Man kan byta dem lite som man vill.