Har Idag ca 400’ på sparkonto 3,75% ränta rörligt. Går säkert få något mer hos någon aktör.
Det motsvarar ca 15% av mitt sparande/innehav, resten i aktiefonder av typ globalfonder index.
Sparkontot är min krockkudde vid börsras tänker jag. Som balansering. Inte buffert, det har jag utöver detta.
Har lyssnat på pod avsnitten och inlägg om räntefonder som ju är lite i ropet nu.
Men har ändå svårt att motivera mig att flytta dessa pengar till räntefonder. Varför riska dessa pengar när sparkonto ger såpass ok avkastning? Uppsidan är ju inte stor i räntefond. Men nersida finns….
Hur gör ni med krockkudde? Väljer ni något av ovan?
Kan tillägga att har bolån men under 50% belåning .
Jag skippar räntefonder helt. För dålig avkastning och tråkigt… Har ca 20% på fasteräntekonto som jag låser 3 månader till högre ränta. Resten i fonder som inte heller helt följer rekommendationerna i gruppen, lite olydig måste man får vara Men tar till mig mycket av det jag läser här. Är tacksam för allas synpunkter!
Jag stoppade in pengar på amf räntefond mix den 10 december och en dess har avkastningen varit 1,80 procent vilket har varit mycket trevligare än om jag hade haft kvar dem på sparkontot.
AMF räntefond mix har gått upp 4,15 % 2023, och minus 6,81 % senaste 3 åren. Kort period att jämföra men vanligt sparkonto har ju iår varit likvärdigt och såklart över 3 år bättre.
4,25 procent i år kan jag utläsa. De senaste tre månaderna är det upp 4,57 procent och det är ju inte förrän de senaste månaderna som räntetoppen nåtts och vi kan börja få bra utdelning på räntefonder. I början av året var det ju fortfarande räntehöjartider och därmed inget klimat som är gynnsamt för räntefonder. Du måste ju blicka framåt. Vi har hög ränta nu som knappast kommer höjas mer utan snarare står still eller sänks.
Jag menar att de oftas går lite plus i jämförelse med andra fonder…generellt. Jag kanske skulle behöva en kurs…Jag skulle egentligen vilja träffa ett gäng härifrån irl och prata ekonomi.
Ja de går generellt sämre än aktiefonder men det är ett stort steg mellan sparkonto och aktiefonder i form av risk. Räntefonder är ett mellanting i risknivå.