Funderar på hur svårt det här med att få tillstånd från FI att bedriva verksamhet som finansiellt institut inom lån?
Har som hobby sysslat med privatlån till bekanta och tänker att det kan vara dags att söka och registrera det hos FI då summorna börjar bli ganska höga. Kommer omsätta ca 4-5 miljoner kr detta år.
Funderar på att sälja det som bolag till en av de stora privatbankerna som köpt upp flera kreditföretag tidigare. Hur går man tillväga där? Ringa upp VDn direkt? Hur mycket kan jag be om för ett företag som går 2 mil med vinst per år med stabil kundstock? Potentialen är ju väldigt stor att öka omsättningen med existerande modell som växer med ca 50% per år tycker jag.
Kanske fler här som jobbar på något kreditinstitut och har insikt i hur sånt fungerar?
Vet inte om det här är ärligt ställd fråga? Men om det är det behöver du nog gå till en advokatfirma som hjälper dig med alla papper och inte ett ‘amatörforum’ på internet…
Låna ut som hobby till bekanta och gå med två mille I vinst?
Konspiratorisk som jag är (och det är jag med allt inom finans och investeringar) börjar jag undra om detta inte är en dold annons om ‘under the table’ privatlån från en lånhaj och han hoppas på PM med låneförfrågan?
Vad umgås du med för människor om du omsätter 4-5 mijoner i dyra lån till bekanta?
Jag arbetar inte inom kreditbranchen men är relativt insatt, och jag skulle nog misstänka att inget seriöst bolag skulle vilja bli förknippade med ett företag som tidigare gett ut konsumentkrediter utan erforderliga tillstånd. Kanske att man kan sälja kundstock till någon av de mindre aktörerna. En del har ju som affärsidé att skicka fakturor till lånetorskar som inte vet vilka skulder de har och därför betalar i sin allmäna förvirring
Jag tror inte det är särdeles svårt med tillstånd med tanke på den stora mängd skitföretag som har tillstånd, kostar runt 50k i ansökan och sen 50k om året. Rent praktiskt är det ju bara en blankett, men sen huruvida bolaget och dess styrelse/huvudman anses lämplig vet jag inte hur hårt det är. Logiskt borde det vara lättare att få tillstånd för utlåning än andra saker, eftersom det är du som tar all risk vid utlåning och inte konsumenten.
Utsatt område. Många med betalningsanmärkningar som jag känner.
Tack för ett intressant svar Jag misstänker att du nog har väldigt rätt i ditt påstående. Jo jag har hört om bluff fakturor. Sveriges största bluff fakturo man har ju rättegång nu i Mars/Maj. Ska bli intressant vad han döms till. Han har då erhållit mer än 50 miljoner kr från lånetorskar och företag som bara betalt utan att kolla om det är en riktig faktura. Lånetorskarna har han hittat genom falska smslånesidor där han samlar information om lånetorskar som han sen skickar bluff fakturor till