Svensk variant av Dave Ramseys metod?

Spara för barnens skolgång i USA kan jag förstå, men inte att föräldrar ska köpa boende åt barnen. Det får de fixa själva precis jag själv gjort. Mitt åtagande som förälder sträcker sig tills dess barnen är vuxna (18/gått ut gymnasiet). Efter det är det barnens eget ansvar att styra upp sitt fortsatta liv.

1 gillning

När du har råd ja. Du håller inte med. Till viss del är jag av samma åsikt. Men det är inte en kontroversiell åsikt varken i USA eller här.

1 gillning

Det där är väl ett avvägande beroende av var man bor. Finns ju en del mindre bra alternativ där man kanske inte vill att ens barn ska bo om de inte har kapital eller tillräckligt hög inkomst för högre lån. Så som jag själv bodde under vissa perioder som ung skulle jag inte vilja att mina barn bor.

Du och @Eternus står för övrigt verkligen i olika ringhörnor i denna fråga.

Du har nog missat en del avsnitt av Lyxfällan. Så ovanligt är det inte med obetänksamma höginkomsttagare, trots allt.

Men ni har rätt i att kredtlivet är mycket mer utbrett i ’murika. :+1:

1 gillning

Jag får för mycket ångest av lyxfällan att jag inte sett mer än kända klipp. Bra att de får hjälp i programmet​:+1:

För mig är det en guilty pleasure :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Lyteskomik är inget för mig

1 gillning

Det många i USA behöver är en enkel tydlig plan som de orkar följa.

För stort och avancerat så orkar de knappt läsa och än mindre genomföra tillräckligt mycket/länge för att få snöbollen i rullning och ger då upp när inga stora resultat kommit efter flera veckors försök :wink:

Började hänga här på RT 2017 och hittade Ramsey för 2-3 år sedan.
Gillar att plocka det som passar mig. I RT finns mycket kunskap om optimering. Hos Ramsey finns andra poäng som jag gillar: principen om skuldfrihet/låg skuldsättning inte minst ur ett emotionellt perspektiv, generositet/välgörenhet ur ett altruistiskt perspektiv, att öva sig i budget/kostnadsmedvetenhet är nyttig inte minst för ens ungdomar och där även en bra plan kring ca hur mycket pengar som bör gå till vad.
Sedan är the Ramsey show som går dagligen mån- fred ett utmärkt sätt att implementera ovan nämnda principer och höra människor ringa in med sina problem som ibland är matematiska men oftare personliga/relationer.
Tittar inte heller på Lyxfällan- för onyanserad-det är samma sak varje avsnitt.

4 gillningar

En väsentlig skillnad för diskussionen skuldfrihet kontra börsinvesteringar är väl också räntenivåerna på bolån i USA kontra Sverige. En snabb sökning ger att räntorna för ett 30 år bundet lån i USA ligger runt 6,5% just nu, lite lägre för 15 års bindning. Dock ingen aning om och isf. hur stort evt. ränteavdrag eller liknande är i USA. Men med 6,5% är man rätt så nära börsens ~7% avkastning över tid. Då känns det inte lika självklart att rekommendera att låna för att köpa indexfonder..

Jmf. Sverige där vi har samma börser att investera i, men bolånen kostar, just nu för rörligt som ju är vanligast här, 2,5% - ränteavdrag.

2 gillningar

Det spelar ingen roll vad räntan är, metoden skulle förbli densamma. Metoden förespråkar f.ö 15 åriga lån.

Ja absolut, metoden är såklart densamma men dess användbarhet/pluspoänger blir ju inte desamma. Dave brukar ju säga att det är för liten skillnad mellan bolåneräntan och börsavkastningen för att låna till börsinvesteringar. Situationen är ju inte densamma här.

En annan kommentar är att CSN är väsensskilt från det amerikanerna kallar studielån. Jag hade nog snarare sorterat in det under bolån, dvs. steg 6, inte steg 2.

4 gillningar

Det spelar egentligen ingen roll vad räntan är, det är fortfarande högre risk att investera med hävstång på börsen än att vara skuldfri.

Samma sak med alla övriga mjukare värden ang givmildhet, girighet osv., inget av det påverkas av räntenivån.

“låntagaren är slav år långivaren” osv.

1 gillning

Hehe, det finns ju en låååång tråd på forumet om ämnet, så det behöver vi kanske inte ta här.

Jag menade bara att några av förutsättningarna som Ramseys förespråkande av skuldfrihet före större börsinvesteringar (utöver pension) bygger på inte är desamma här som i USA.

1 gillning

Jag gillar många av sakerna som Ramsey säger och dem följer jag.

Baby steps tycker jag är receptet för det minsta penga stress möjligt.

En av sakerna jag gillar bäst är idé att drömma om din framtid och då ta de beslut nu som bäst tar dig till den framtid du vill. Jag också gillar idé att göra din månads budget. Då kan du planera varje månad hur du tar dig till den framtid du vill. ”You gotta tell your money what to do instead of wondering where it went” Det som är kul är att det funkar för låg och hög inkomst lika väl.

Jag följer inte allt som han säger, men sakerna jag gillar och make sense följer jag. Som med alla andra finans gurus som jag läser.

2 gillningar