Svenska livsmedelspriser jämfört med t ex Tyskland

Hur kan det enligt min mening vara billigt som svensk att handla i Tyskland trots vår låga krona. Är det mellanhänderna i sverige som passat på att handla. Jämfört priserna på lidl i tyskland med svenska lidl, eller finns det annat som ligger bakom att vi i sverige har så höga priser. Tomater 1 kg under 10 kr t ex.

Är maten billigare i Tyskland än i Sverige?
Har bekant i Berlin som jag brukar byta priser med och rent anekdotiskt verkar priserna i all huvudsak vara likartade i Tyskland och Sverige.
Men finns det faktabaserad statistik som kan berätta mera?

Om det stämmer skulle jag tro att skillnaden beror på regleringar, skatter, tullar och andra handelshinder

Mat har iallafall tidigare varit billigare på Lidl i Tyskland jämfört med Lidl i Sverige. Kronans fall har sannolikt gjort skillnaden mindre. Min bild är att skillnaden främst beror på högre löneläge i Sverige, särskilt när OB inkluderas.

Har du några basvaror som exempel? Tycker inte det är någon nämnvärd skillnad. Vad kostar oekologiska växthusgenmodifierade snabbväxta röda bollar i Sverige? Skillnad på tomater och tomater…

Om du jämför en importerad vara i Sverige så är den ju också extra dyr (i SEK) just på grund av vår “låga” krona. Jag tror ni tänker åt fel håll ? :slight_smile:

Röda bollar verkar vara svindyra i Sverige :slight_smile:

Enligt numbeo: