Är en hyfsat van schweizer resenär. Jag har är här just nu. Och reagera inte gör en gångsskull på matpriserna. De har inte ökst. Det verkar ha stått still men i Sverige där märks det att handlarna är giriga och skyller på inflation och måste höja priserna. Ngn mer än jag som reflekterat på sveriges handlares girighet.
Du menar livsmedelskedjorna? Det är inte enskilda handlare som sätter priserna i regel.
Kedjorna höjer för att leverantörerna höjer.
Leverantörerna höjer pga el-, bränsle och transportkostnader har ökat, i vissa fall lite väl mycket.
Hur står sig franc och SEK mot världsvalutorna senaste tiden? SEK har ju försvagats generellt vilket också drar upp priserna.
Jag fick reda på vem lokala ica-handlarens ägare är, en googling senare kunde man se att han äger både Porsche, Maserati och mer därtill. Då förstod jag hur giriga de är. Samtidigt måste vi svenskar bli bättre på att handla där det är billigast.
Har tidigare sett någon statistik som visade att vinstmarginalerna för svenska livsmedelsbutiker är unikt höga jämfört med andra utvecklade länder. Detta var dock innan både pandemi och inflation.
I en jämförelse med Schweiz måste man dock väga in växelkursförskjutningarna senaste året.