Är bankerna och matbutiker alltid vinnare i kristider?

Nu senaste åren med hög inflation och ränta har ju bankerna och matbutikerna gjort sina högsta vinster någonsin, har det alltid varit så?

Funderar främst på 90-talskrisen och vid millenniumskiftet, kanske där runt 2008 också.

Speciellt 90-talskrisen när räntorna var riktigt höga länge, var det också guldår för bankerna och matbutikerna?

Intressant att höra från de med mer livserfarenhet än jag själv har. Känns spontant som att stora organisationer som banker ofta gynnas när det går dåligt för oss andra, då har de ju stora incitament till att skapa dåliga tider, eller tänker jag fel?

Kan inte svara om matbutiker, men banker överlever inte i alla kristider. Här i Sverige kanske de alltid överlever som banker räknat, men som investering kan det gå åt pipsvängen rejält.

Ett minne av det är att jag för ett par decennier sedan såg en fond äga obligationer i Gota bank. Ja, det var länge sedan den konkade, men obligationen låg kvar långt senare och skräpade till nollvärde.

Det var inte heller så länge sedan ett par mindre amerikanska banker konkade och Deutche bank (ursäkta stavning) var väl också illa ute ett tag.

Gick inte jättebra för investerare i Credit Suisse nyligen, som nog är mer relevant än amerikanska regionala småbanker. Tänker vi 2008-krisen så var det knappast någon höjdare att vara investerad i banker heller.

1 gillning

Nej, bankerna hade det tungt då.
"
Bankernas kreditförluster mellan 1990 och 1993 var enligt professor Johan Lybeck 179 miljarder kronor,
"

1 gillning

Vet inte historiskt. Men logiskt så går banker bättre med högre ränta för man får in mer pengar på befintliga lån. Tills folk inte kan betala och man inte får in pengar för befintliga lån, räntan är för hög så folk inte tecknar nya lån och folk får panik och vill ta ut sina insatta pengar. Då är de pank.

Matbutiker får mer kunder på att allt mer mat äts hemma istället för på lunchrestauranger och frukostfik. Folk byter också till att köpa storpack från butikens egna lågprismärken. Mer pengar till tex ICA Basic och mindre till kända märken.

De tjänar mer mest för att de blir det billigare alternativet folk vill ha

Matpriserna steg inte mycket på 90-talet när folk hade ont om pengar att handla för och bankerna räddades av staten när folk inte hade råd att betala sina lån. Då hade man inte lika mycket lån som nu heller. Så länge folk köper dyra varor som priset höjs på fortsätter priset upp men när folk börjar hålla hårt i pengarna måste man sänka priserna för att slippa konkurs. Nu går krigsindustrin bäst när det är krigshets i alla länder och läkemedelsbolagen går nästan alltid bra men under coronan gick dom fantastiskt bra. Det är vi konsumenter oftast som bestämmer vilka brancher som går bra förutom krigsindustrin där alla får vara med och betala genom nerdragningar i välfärden och högre skatter.

Det var inte hushållen som var den stora orsaken till bankernas kreditförluster utan i hög grad fastighetsbolag.

1 gillning

Banker är inte säkra alls.
Vi har sett banker förstatligas och gå i konkurs.
Samt att banker gjort nyemissioner för att klara sig.

Tror inte det finns så bra samband mellan livsmedel och bankers lönsamhet samt kriser.

Vi har en fri liberal marknadsekonomi i Sverige och enligt mig får banker och livsmedelsbutiker sätta vilka priser de vill. Tycker det är olämpligt att politiker påpekar priserna och att något måste göras.

Dyra livsmedelsbutiker som ICA tjänar nästan alltid bra med pengar fast det blir plötsligt fokus på det när inflationen är hög. Jag har inte sett någon redogörelse för att de skulle få högre marginaler och tjäna mer pengar under inflationen. Handla på Willys och Lidl.

Bankerna tjänar bra för att folk accepterar låg inlåningsränta. Folk blir upprörda över höga vinster men tänker inte på vem som får vinsterna. Hushållen är de som äger bankerna och gemene man har fonder, pensionsspar etc innehållandes bankaktier.
Ingen blir upprörd om andra företag har några extra bra år.

Om bankerna gör övervinster är det en konkurrensfråga snarare än något annat. Dock har vi fyra storbanker och x antal mellanstora och mindre så tycker ändå det borde finnas tillräcklig konkurrens.

2 gillningar

Ja fastigheter blev värdelösa. Var massor av nybyggda lägenheter till salu för en krona. Ingen köpte iallafall eftersom månadsavgiften var hög och arbetslösheten enorm.

Det här tappet för Swedbank var inte rolig under finanskrisen.
De behövde en nyemission för att klara sig.

1 gillning

I kristider så brukar det gå bra för de som levererar nått folk inte kan välja bort eller vara utan.

Matbutikerna, du kan inte sluta äta.
Bankerna, du behöver nånstans att bo. Har de kontroll över sin risk så kommer de sitta tryggt.
Sjukvård/mediciner, folk behöver sina piller för att klara sig. Har svårt att se mina äldre släktingar ge upp sitt blodtryckssänkande.

1 gillning

Bankerna gick ju med förlust på nittiotalet. Och vad gäller matbutikerna går det nog egentligen inte superbra nu, det är mer att de inte påverkas så mycket av konjunkturen alls utan det går nog ungefär lika bra hela tiden, lite förenklat.

Nej, nej, nej. Är utlåningsräntan hög är även bankernas upplåningskostnad hög. Hade inte Staten gått ut med omfattande garantier så vete sjutton vad som hade hänt på 90-talet.

Höga räntor innebar höga kreditförluster, fränst på fastigheter och bostadsrätter. Men inte nog med det, många företag gick i konkurs.

va? det där stämmer inte för 5 öre, var har du hört det? bankerna vinster är höga i relation till COVID åren.

matbutikerna har höga priser, men inte höga marginaler, var har du läst det?

Det är sant. Högre ränta betyder inte högra marginal. Så det blir bara andra halvan av logiken om risken att bli pank, som stämmer.

Det är alltså bara ett vanligt blame game.
Jag har lite pengar. Det måste va de som fortfarande tjänar pengars fel. För det kan inte va att de flesta har det tufft och gör vad de kan för att klara sig.

Och i ett samhälle där många privatpersoner och företag har det tufft. Är det bra eller dåligt att vissa ändå klarar sig bra och tjänar pengar?.. och om vi ska välja vilka som gör det, är inte banker och mataffärer de vi är mest beroende av att de funkar?..

Bankerna och matbutikerna har gjort de högsta vinsterna någonsin, knappast någon hemlighet och kan enkelt bevisas, detta parallellt med att vanligt folk förlorat mer köpkraft än på väldigt länge, och staten är rikare än någonsin, med otroligt låg belåning.

Motbevisa mig gärna med bra källor, skulle faktiskt bli glad då, det skulle ge mig ett annat perspektiv.

3 gillningar

Klart matbutikerna går bra, man har ju inget val.
Visst, du kan gå till ICA eller Willys eller Coop men kollar man vilka som köper in maten, grossisterna, så inser man att konkurrensen bland matbutikerna i Sverige knappt existerar jämfört med andra länder. De köper av samma grossister och har marginella skillnader.
Visst, lite tjänar du på Lidl/Willys framför ICA/Coop men de är frågan om hundralappar som högst på en månad.

Maten är jämförelsevis dyr i Sverige och som sagt, konkurrensen finns inte på riktigt. Detta slogs fast under pandemin av regeringen, Sverige har en dysfunktionell marknad för mat. Ett oligopol

1 gillning

Ja exakt, precis som jag skrev har de gjort de högsta vinsterna någonsin nu, och matbutikerna har verkligen roffat åt sig och höjt sina marginaler mer än de behövt för att maximera vinsten.

Bara att gratulera, då vi inte har några alternativ än att köpa för de priserna de sätter i matbutikerna, då de alla har samma ägare. Oligopolet består av Axfood, Ica och Coop.

Intressant artikel angående hur vi ska kunna få ner koncernernas övervinster när de roffar åt sig:

Från artikeln:

2 gillningar

Kom igen! Vi har väl ingen kris i Sverige nu. Läs på om 90-talet då bankerna höll på att gå i konkurs.