Ja, det är otvivelaktigt fel. Realtidskurs på ansedda Marketwatch säger tex 2,86% TMBMKSE-02Y | Sweden 2 Year Government Bond Overview | MarketWatch
Okey, tack! Skönt att den personliga tradebot:en gick på tidig julledighet. ![]()
Verkar som att detta stämde på riktigt? Kolla alla andra sajter nu, inklusive marketwatch.
Kan man kalla det krasch?
Jag tror fortfarande på en bugg. Men det är intressant att flera källor visar det idag också.
I förrgår när tråden startades var det definitivt en bugg för kurserna återställdes till ~2,86%
Är det någon som förstår vad som händer på räntemarknaden idag? Ränteförväntningarna på Riksbanken har ju redan gått ner relativt snabbt sista månaden men idag faller de som en sten:
Ingen aning, men det där är brutalt ![]()
Någon bugg någonstans som får det att balla ur? Likt EUR/SEK USD/SEK gjorde över helgerna tidigare?
Det verkar vara lite svängigt på räntemarknaden senaste veckan.
Det som talar emot en bugg är ju att 5-åringen faller mycket mer än 10-åringen. Men ändå inom rimlighetens gränser.
Det som talar för en bugg är att börsen inte tokrusar på en sådan omprissättning! Samt att SEK är stabil och exempelvis amerikansk 2-åring inte rör sig nämnvärt. Ja och att det hände i förrgår.
Jag skulle tro på en bugg.
Ja och Sverige brukar ju följa andra länders räntor ganska mycket. Övriga länder verkar inte ha dessa rörelser.
Det är inte bara så att Marketwatch inte uppdaterar lika frekvent som andra sajter? Bilden ovan från Dagens Industri var ju för två dagar sedan. Yielden ligger ju mer i linje på 5- och 10-åringen.
Hmmm ja jag ser det på DI ja… Intressant.
Min erfarenhet i allmänhet är ju tvärtom att MarketWatch brukar ha snabbast och mest korrekt uppdateringar för börser i allmänhet.
Men det skulle ju kunna vara något med just svenska obligationer och hur de hämtas in, då vi inte är deras målgrupp precis.
Konstigt om det inte uppmärksammats mer. Måste väl räknas som en total krasch om det sker över en dag?
Absolut. Nog för att det ”bara” är 2-åringen men det sticker ju minst sagt ut i grafen även på lång sikt.
Det är nog ganska tunn handel i statsobligationerna. RB har ju köpt många och fonderna handlar väl inte direkt.
Det var ju skälet till att RB inte kunde köpa mer statsobligationer utan fick utöka köpen till företags och bostadsobligationer.
Räcker väl med att någon köper lite så rasar räntan. Tillfälligt då.
Har för mig att sådan här saker har hänt förr inför årsskiften.
I Mars i år var det också ett snarlikt räntefall.
Skulle kunna vara det förvånande PCE fallet som drivit fram div ränteändringar.
Verkar faktiskt som att det stämmer! Självaste Riksbanken skrev in 2,315% i historieböckerna igår. Mig veterligen revideras inte de siffrorna.
Vad innebär detta?
Undrar jag också! Både i verkligheten och typ LYSAs räntefonder.
Innebörden är att räntan faller och värdet på obligationen stiger.
Kollar man med handlare så är det inget fel, utan bara risk-on.
Men nog kan jag tycka att SEB eller Nordeas makro-folk borde ha spenderat en mening på ett så pass stort räntefall från en dag till en annan. Men där är det tyst.
Riksbanken verkar då" ljuga" rakt ut när de påstår att inflationstakten är på tok för högt.
Vad är det de ser som inte vi gör?
Om det rör sig om en auktion av en ny 2-åring så är väl 2.26% räntan som erbjöds av köparna av obligationerna. Är så fallet så är det bra för staten och de som investerar i prisökning av statsobligationer på andrahandsmarknaden.