En fråga om AB -bankkonton. Jag kommer att få regelbundna betalningar i form av royalty via TransferWise.
Jag kommer sedan att sätta in en del av dessa pengar på ett Avanza KF -företagskonto, resten kommer att användas för en affärsbuffert och utgifter. Jag tänkte öppna ett SEB bankkonto och överföra från Wise till SEB, sedan från SEB till Avanza.
Men nu undrar jag: finns det något syfte med SEB -kontot alls? Ska / kan jag bara få ett bankcertifikat för mitt AB från Wise och inte bry mig om SEB -kontot? Wise verkar också ge ut kort för utgifter, så jag undrar vad fördelen med en svensk bank i mitten skulle vara?
Obs: AB är ännu inte registrerat, så jag måste se till att Wise kan användas för ett giltigt affärsbankcertifikat
Jag har inte använt Transferwise själv, men mitt flöde ser ut så här:
Utländsk aktör => Paypal EUR/USD => Swedbank EUR/USD-konto => Avanza AF-konto (EUR/USD) => Växling (bättre kurs än Swedbank) => Avanza KF-konto (eller tillbaka till Swedbank) i SEK
Jag har testat andra aktörer t.ex. Payoneer men det känns som att alla rånar en på avgifter. Ovan är det flöde som jag upplever som absolut billigast.
Min upplevelse är att det alltid är bättre att studsa på svenska bankkonto för att ha en ökad spårbarhet kring redovisning och rapportering till t.ex. Skatteverket.
Vad händer när du får en svensk faktura med bankgiro. Kan Wise hantera det? Annars kommer SEB kontot bli nödvändigt.
Jag har inget Wise-konto men mina brittiska kunder använder Wise för att betala mina fakturor. Tycker det fungerar kanon. I ena fallet står kunden för transaktionskostnaderna och i andra fallet mitt företag.