Utan att kolla upp så vet jag att följande tre saker stämmer:
Sverige har väldigt låg spridning av lön jämfört med andra jämförbara länder.
Sverige har å andra sidan väldigt hög spridning av förmögenhet jämfört med med västländer. Ryssland brukar har större ojämlikhet vad gäller förmögenhet, men få andra länder.
Det finns ett känt fenomen att skillnad mellan kön rörande vad de jobbar med blir större när folk får välja friare. I kommunistiska länder jobbade män och kvinnor och män med ungefär samma saker, medan de i friare länder som Sverige delar upp sig betydlgit mer mellan olika yrken. Jag blev väldigt förvånad när jag förstod att det var så, men så är det.
Där vi är bättre än exempelvis Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA med flera. Även Finland, Island och Danmark har liknande resultat även om de är lite bättre.
Deras källa är: UBS Global Wealth Report 2024 som finns här: Global Wealth Report 2024 | UBS Global Deras definition av Wealth " Net worth or “wealth” is defined as the value of financial
assets plus real assets (principally housing) owned by
households, minus their debts. This corresponds to the
balance sheet that a household might draw up, listing
the items that are owned and their net value if sold.
Private pension fund assets are included, but not entitlements to state pensions. Human capital is excluded
altogether, along with assets and debts owned by the
state (which cannot easily be assigned to individuals)." Detta verkar ju indikera att det är familjer och inte individer som räknas? Räknas då tjänste pension men statspension in i detta så är det rätt klart att Vi har många dollar miljonärer. Får nog dyka ner i definitionen lite mer här.
Jo, det jag sade stämmer väl.
Artikeln du länkar till är otydligt skriven. Siffrorna som berör Sverige handlar om inkomst. Kolla här:
Samtidigt är det ju utan tvekan så att jämfört med de flesta andra länder är den praktiskt upplevda samhället betydligt mer jämställt i Sverige. Jag har bott i länder med väldigt stor spridning mellan löner och som den högerliberal jag nu är så har jag blivit tvungen att erkänna fördelen med det svenska systemet där man går i ungefär samma skolor oavsett hur rik man är och att folk möter varandra ungefär som jämlikar.
Men det är ett faktum att om man kollar på rena förmögenheter så är Sverige extremt ojämlikt enligt alla mått, men man kan väl se det ungefär så att de allra flesta i Sverige i princip saknar förmögenheter, medan t.ex. det är vanligt med familjeförmögenheter i Sydeuropa. Och sedan är vi en liten minoritet som sitter på förmögenheter över 20 miljoner och så vidare. Så de flesta är på ett sätt jämlika, men räknar man så missar man nästan all samlad förmögenhet.
Stämmer de tar upp det i Di.se artikeln med. Det finns många sätt att räkna på här, detta är bara ett sätt. Om Vi tar Kina som exempel så finns det ju grymt många miljonärer om man räknar med primära bostaden. Mina svärföräldrars lägenhet där blev inlöst nyligen, enligt mig borde den varit utdömd som bostad, men tack vare läget fick de ca 12 mille sek för något de betalat mindre än 30.000 sek för för ca 25 år sedan.
Jag tror om statlig inkomstskatt är bort → inga marginaleffekter → alla inkomsttagare har samma skatt procentuellt (kommunal+regional skatt) klyftorna skulle öka kraftigt. Eftersom en löntagare skulle investera mycket mer än idag. Desto mer investera man, desto snabbare blir man rik.
Jobbar till vardags med markägare och det finns ett helt gäng sådana som har 100ha x 100k = dollarmiljonär bara på marken. Klart att en del har lån men också många som har ett hus och en fondportfölj också.
Det är ju lite märkligt att ta med t.ex tjänstepension här. Jag är alltså dollarmiljonär redan på tjänstepensionen då jag bara har 10 år kvar innan jag går i pension. Ser inte riktigt värdet av att räkna in den här då den inte kan tas ut som klumpsumma men som sagt, finns många sätt att räkna på. Mer rimligt vore väl att räkna investeringsbar förmögenhet. Primärt boende kan ju omvandlas till tillgängligt kapital så den delen kan jag ändå se som vettigt att ta med. Vi äldre har ju ofta kunna amortera bort alla skulder så vi kan ofta belåna husen och ivestera. Kommer aldrig hända här dock då frugan är livrädd för risker😋. Vi är uppenbarligen från en annan generation🤫
Det beror på vad du tänker använda siffran till, men varför inte inkludera tjänstepensionen? Tjänstepensionen är är dina pengar, det är pengar som du annars hade fått i lön. Om amerikanerna inkluderar sin 401k i sin förmögenhet så är det helt rimligt att som svensk inkludera tjänstepensionen. Den allmänna pensionen är dock en helt annat diskussion.
Skulle vara intressant att ha data om hur många hushåll i Sverige har samlat tillgångar som överstiger 10Mkr. Alla tillgångar som aktier, fonder, hus, bolag, mark, båt, bil, fysiskt guld, allmänpension, tjänstepension, privatpension osv.
Men vi har tagit bort förmögenhetsregister som fanns i 90talet så det är svårt att plocka några sådana data.
Tyvärr tror jag också att det kan utvecklas åt det hållet i framtiden. Klyftorna kommer fortsätta att öka. Välfärden är alltid syndabocken verkar det som (med tanke på att det inte genererar några pengar) och neddragningarna blir värre och värre.