Hejsan, märker att många föredrar plus alla bolag Sverige här. Jag undrar vad det egentligen är för fördel att månadsspara i PLUS när man kan spara i Spiltan aktiefond investmentbolag + Avanza Zero som är gratis?
Blir samma månadskostnad men en betydligt högre förväntad avkastning
EDIT: länken beskriver det tekniska, man kan enkelt tänka att ju bredare och marknadsviktat du investerar (på samma marknad), desto bättre riskjusterad avkastning får du.
Varför skulle det vara högre förväntad avkastning i denna kombon? Syftar du på högre absolut avkastning eller högre riskjusterad avkastning?
Föredrar Plus allabolag Sverige index alla far i veckan då jag vill äga hela marknaden och inte betta på endast ett fåtal stora bolag eller bara investmentbolagen.
Men investmentbolagen har konstant krossat index. Jag vet att det inte säger något om framtiden. Men vad säger att investmentbolagen helt plötsligt kommer börja underprestera mot index?
Investmentbolag vs marknadsviktad indexfond finns det många trådar om. Jag rekommenderar dig att lyssna på de poddavsnitt som Jan har gjort på ämnet, det börjar här!
Jag kan ej veta eller förutspå detta. Men med antagandet att jag ej kan förutspå framtiden och att jag ej använder historisk avkastning som någon slags indikator för framtiden, så investerar jag hellre i hela marknaden så att jag slipper fundera på sådant
Möjligen skulle jag placera Spiltan i en lekportfölj