Jag fattar de som att de finns för få fertila kvinnor och för få flickor på väg in i fertilitetsfönstret för att kunna ändra det. Alltså även om vi som enda land i världen skulle lyckas vända kulturen. Så alla fertila kvinnor hamnar i full produktion är dessa för få, de kan helt enkelt inte vända trenden.
Absolut. Min upplevelse är att det är viljan som brister snarare än förmågan.
Ekonomisk tillväxt och stark valuta är inte svenskarnas prioritet. Jag vet inte varför viljan skulle vända om det inte uppstår någon slags kris som verkligen skakar om mannen och kanske ffa kvinnan på gatan.
Glömde knyta ihop det i mitt förra inlägg, men allt det där påverkar både bolagen, arbetarna och valutan. Sammantaget tror jag inte Sverige är någon ekonomi att satsa särskilt på. Inte mer än något annat västland som @Ateist_investor påpekade.
Streamingtips!
Den romantiska komedin ”The handmaids tale”!
Samt omöjligt bli ekonomiskt oberoende här när både företag och privatpersoner blir sönderskattade jämfört med i USA.
Ja, fast Cervenka ger ju en mycket ljusare bild. Det gäller att inte bli för enögd kring det här. Det finns för- och nackdelar här i Sverige. ISK t.ex.
Har du några siffror på det? Klart att trenden skulle vända till slut om 3-4 barn per familj blev normen.
2023 fanns det 888.360 kvinnor mellan 15 och 29 år. Om dessa skulle få 4 barn var under det närmast 4 åren skulle det öka mängden med cirka 3.553.440. Problemet är bara att det som är 25-29 sannolikt inte kommer upp i 4 barn. Och det finns ingen del i hela världen som har lyckats vända trenden med minskat antal barn annat än tillfälligt.
Sen kan inte alla få barn vissa kommer dö innan osv osv.
Källa:
För egen del är det inte just Sverige i isolation som jag betraktar som problematiskt, utan snarare EU som region, med Norge, UK och några till svansar.
EU lägger på tok för mycket energi på att reglera sönder saker, vilket dödar utveckling i sin linda så att den sker i tex USA istället. Amerikanerna är långt ifrån problemfria, men de har betydligt lättare att göra förändringar om de verkligen anser sig behöva det.
Vad har EU presterat de senaste 10 åren?
- Plastkorkar som trycks upp i nyllet när man dricker
- Självförvållad energikris,
- Industrier som blir insnarade i mer byråkrati än vissa av de klarar av att hantera?
För mig innebär nuvarande EU att jag viktar sparandet utanför EU, vad gäller Sverige så ser jag den största valutarisken att ha pengarna kvar i SEK-beroende tillgångar.
Jag ser själv raka motsatsen. Svenska börsen har ungefär hälften av genomsnittliga PE ral mot den amerikanska. Amerikanska aktier är alltså otroligt högt värderade idag, i paritet med it boomens dödsdagar, sen följde år av elände.
Ingen tid är den andra lik, och det kommer nog tuffa på där borta men man är nog klok om man inte lägger alla ägg i samma varma korg.
Man bygger såklart inte Rom på en dag, men om alla skaffar 3-4 barn i snitt blir det en ung befolkning på några generationer och trenden är bruten redan när den nya börjat. Sedan bör ju även vad som räknas som ”ung” glida en del om folk är fräschare längre.
Sverige är ett ganska extremt land. Vi är värre flockdjur än japaner, så om det blev trendigt skulle det behöva nyanställas barnmorskor som aldrig förr.
Att ha sitt kapital i en liten nationell valuta som tappat väldigt mycket i värde senaste decennierna är den riktiga valutarisken.
SEK har inte tappat så mycket mer i värde än USD när man tittar på några årtiondens sikt. Då har båda minskat i värde med en faktor >2, och skillnaden är på decimalnivå. Att ha sitt kapital i en fiatvaluta, oavsett vilken, utgör en betydande risk. Men att ha sitt kapital i ett bolag som har aktier noterade i en viss valuta är förstås en helt annan sak.
Kika på tråden med resonemanget att Home bias är hittepå. Kontentan är att många stora svenska företag har sin huvudsakliga försäljning utanför Sverige och därmed mindre beroende av Sveriges lokala ekonomi än man kan tro.
Hihi jag tänker vilket kaos det blir i samhället. 75 ungar per lärare? ![]()
Man har ju 6-7 års förvarning gällande lärarbehovet, så faller under kategorin ”lyxproblem” om vi hamnar där.
inte så konstigt då Usa börserna är högre värderade så får de som säljer sina aktier där vid ipo o även senare mer betalt.
Man hamnar på en marknadsplats med högvärderade tillgångar. Lite samma som att alla ftg vill ju sälja sina varor till den som betalar bäst.
Inte om man har sina framtida kostnader i samma lilla nationella valuta.
Då är det snarare en koncentrations risk, dvs dålig diversifiering som är risken. Av det skälet tycker jag det är bättre att köra home bias på räntor istället för aktier. Man får balansera mellan de olika riskerna ![]()