SVT söker personer som vill/har sluta jobba för att få tid till det som känns meningsfullt i livet

Jo, absolut är det sådana undertoner. Sen kan jag ju tycka att det väl är rimligt att de som har råd att lämna arbetslivet gör det och lämnar plats till någon av de hyfsat många arbetslösa.

Visst jag är medveten om att det inte alltid är så enkelt 1-ut-1-in (som det var i mitt fall) men det lär ju inte heller hjälpa med en 50+ propp med folk som sitter kvar på jobb som de inte behöver och inte är helt motiverade att utföra.

Debatten lär fortsätta :sweat_smile:

3 gillningar

Sant. Det som kan provocera/intressera är väl då insikten om att det finns pengar bakom agerandet.

Jag tycker mig se stt det är skillnaden mot en ålderspensionär.

2 gillningar

@Sofia.SVT

Vad är syftet med programmet och hur är det en service till allmänheten?

8 gillningar

Hade gärna ställt upp och berättat om mina framtidsplaner…men känner att det kanske skulle bli lite dålig stämning på jobbet när ens tryne dyker upp i TV-rutan och jag pratar om att jag helst inte vill jobba :joy:

9 gillningar

Givet att det är SVT, antagligen att förklara hur orättvist det är att vissa kan det, och driva agenda för högre skatter på kapital, så ingen ska kunna anstränga sig, jobba, spara och gå i pension i förtid.

16 gillningar

Dags för FIRE-Jimmy att göra havregrynsgröthamburgare live.

Vi siktar på ytterligare sänkningar av ISK-skatten.

7 gillningar

Tänkte säga samma sak, det här är väl ryggmärgsreflexen både för media och alla andra så helt meningslöst att göra samma grej som alltid görs.

1 gillning

Tree fiddy.

1 gillning

@Sofia.SVT

Jag hade gärna sett lite statistik. *

Hur många människor är det som gjort FIRE?

Vid vilken ålder gjorde man FIRE?

Hur såg dessa värden ut för fem år sedan?

*) Men SVT visar enligt mig alldeles för sällan några siffror och grafer.

1 gillning

Titeln säger vill/har.
Om man inte uppnått fire med vilja eller ovilja.
Vad är man då?

VSOMM

1 gillning

Icke fire/arbetande

2 gillningar

Min erfarenhet är tyvärr att varje gång en subkultur blir för känd för allmänheten så förstörs den, regleras eller försvinner… :confused:

Fokus borde ligga på att normalisera att folk pensionssparar privat tidigt i livet, så att vi kan överge ponziupplägget inkomstpensionen (som är en del av den allmänna pensionen), och vi borde INTE lägga fokus på att vissa går i pension tidigare än andra för det tror jag är en grogrund för reglering.

Å andra sidan, vi har 10% arbetslöshet i Sverige sägs det, så om några väljer att lämna arbetslivet lite tidigare kanske inte behöver vara helt fel under rådande omständigheter.

4 gillningar

Det är mitt argument också. Som om man skulle behöva försvara att man klarar sig på det man sparat ihop.

8 gillningar

Kommer ihåg när en chef under en workshop på en tidigare arbetsplats sa något i stil med “Visst är det så att man är ju på jobbet för mer än bara pengarna, hoppas jag. Eller hur?!”

Man kunde se fågelholkar och höra en nål falla i några långa sekunder

11 gillningar

HR körde med “money should not be a motivator” och det var samma reaktion.

4 gillningar

Jag får rysningar av det ordet. Det är så skönt att aldrig mer tvingas närvara på en sådan tillställning.

11 gillningar

Utan att göra tråden för OT så har jag alltid funnit den synen märklig. I organisationer som är offentliga, ideella, och kooperativ, visst. Jag fattar.

Men att vilja tjäna pengar i en privat organisation är ju det styrelsen → VD → chefer → anställda kollektivt borde vilja i grund och botten. Det är ju aktiebolag i ett nötskal.

Men det handlar ju underförstått om att sänka folks löneanspråk som kollektiv och att de ska känna sina jobb som ett :sparkles: kall :sparkles: för att motivera sämre villkor. :upside_down_face: Vården ringde osv.

2 gillningar

Att folk bryr sig om allt möjligt är inte nytt.

Nyare är den utsträckning I vilken idiotiska åsikter ges utrymme, dvs hur mkt vi andra lägger energi på att bry oss om alla möjliga idiotiska åsikter som folk uttrycker. Givetvis till största del skapat av ny/gammelmedia som tjänar pengar/har sitt existensberättigande mätt i antal h eller klick.

Samhället skulle må bättre av lite mer;

“opinions are like asholes, everyone has one”. Eller på svenska;

“mata inte trollen”.

1 gillning

Jag har aldrig träffat en VD eller HR som jobbade utan lön eller som sa nej till en årlig lönerevision.

I min erfarenhet hör man bara dessa floskler från underbetalande företag, och är ett tecken på betydande problem.

5 gillningar

Min erfarenhet är att både släkt och vänner behöver vänja sig vid att någon brutit sig ut från flocken/normen. Man får prata med dem om hur och varför. Ganska ofta i början. Mindre frekvent senare.

Om man öppnar upp sig kring det hela så borde det gå bra. Sedan tror jag att det underlättar om man inte gör ett massivt lyft av sitt spenderande i samband med att man når FIRE. Det tror jag sticker i ögonen mer än själva sluta jobbandet.

2 gillningar