SVT söker personer som vill/har sluta jobba för att få tid till det som känns meningsfullt i livet

Hahaha! Förstår precis :laughing: På mitt jobb vill de att folk ska vara så sjukt engagerade hela tiden, det är event, konferenser och olika ”speciella” dagar som ska uppmärksammas och firas hela tiden…jag vill bara göra mitt jobb och gå hem :rofl:

5 gillningar

Glöm inte after work, för det du önskar efter att ha spenderat 40+ timmar med samma människor är att hänga med de ÄNNU MER.

8 gillningar

Är man anonym eller inspelning med bild osv?

Lite konstigt ändå att det är en svartvit premiss? Det bästa är väl att kombinera ett meningsfullt balanserat arbetsliv med annat på sidan av? Fattar inte dikotomin riktigt. Det behöver ju inte vara antingen eller, menar jag :slight_smile:

3 gillningar

Som du säger. Det behöver inte alls vara svartvitt. Om man trivs väldigt bra på sitt jobb och samtidigt har tillräckligt med tid över för allt annat roligt i livet så är det ju toppen.

Ett otillfredställande- och/eller alldeles för tidskrävande jobb kombinerat med god ekonomi gör FIRE-frågan mer aktuell. I det läget kan och bör man ställa sig frågan vad mer arbete egentligen ska vara bra för.

2 gillningar

Det förutsätter ju att alla har likvärdig kompetens. Eller förutsättningar. Fattar inte hur den idén kan återkomma år efter år.

Skulle vara intressant att höra ifall introversion, npf eller emotionell överkänslighet är en drivkraft. Känns rätt grymt om vinkeln är att folk som vantrivs ska tvingas in i ett visst livsmönster “uppifrån”.

Jag tog över efter en som hade krigstrauman där familjen brunnit inne. I arbetet hanterade man gaser, gnistor, öppna lågor, smällar och rök dagligen. Han var sjukskriven, men folk kan ju ha liknande problem och bara vilja bort ifrån en viss miljö utan att nå upp till officiella krav från försäkringskassan.

Då är FIRE ett utmärkt alternativ. Kostar inte allmänheten något och löser problemet för den enskilde. Hoppas inte SVT ska driva upp en opinion för att täppa till möjligheten.

4 gillningar

Man skäms lite när någon ny kommer in utifrån och postar, och sedan beter sig många så konstigt i tråden :sweat_smile:

12 gillningar

Intressant. Kan du ge oss fem bra exempel?

1 gillning

Ja, man hade inte väntat sig så mycket hostilitet. Men kanske känner man sig hotad. Det beror väl lite på vilken vinkel som kommer väljas.

Jag har inte svårt att tänka mig att programmet avslutas med att någon tung socialdemokrat och en moderat får uttala sig om att FIRE-rörelsen är ett problem och att alla måste dra sitt strå till stacken och att de kan behöva se över pensionsreglerna samt att grundregeln är att man jobbar till 67 och det gäller alla (förutom riksdagsledamöter förstås).

Men det skulle ju också kunna bli ett trevligt och inspirerande program istället. Allt beror på vilken vinkel som väljs.

5 gillningar

Konstigt? Vadå konstigt?

3 gillningar

Svt… de ska spä på förakten för oss som sparar. De skulle behöva hänga här mer och vara utanför sin bubbla

2 gillningar

Nåja, all publicitet är bra publicitet för TS. Kan ju vara flera som redan mejlat in för att tråden bumpas hela tiden. :grinning_face:

Men det är väl bara bra att alla känslor kommer upp till ytan? Det är ju intressant från ett journalistiskt perspektiv också.

Exempelvis detta.

Det är ju så att många på forumet känner genuin frustration över jante och normbrytandet som FIRE innebär. Det kan ju lyftas på ett nyanserat och konstruktivt sätt i reportaget.

3 gillningar

En fråga i så fall är väl varför man startar en tråd och sen går AWOL.

1 gillning

Det är ju lördag. Tror du statligt anställda kulturarbetare jobbar helg?

1 gillning

Så posta en måndag? Kan vara ett vänligt tips till framtida internet-forum-aktiviteter.

23 timmar senare? Det finns nog annat att göra än att hänga här när det är ett förarbete för ett avsnitt i en serie.

Jantelag och normbrytande.

Men …
Knappast banbrytande.
Lite mer …

VSOMM

1 gillning

Se ovan. Med välvilja; vill man skriva i ett forum för att få optimal dialog är rådet att inte sen försvinna spårlöst efter sin trådstart. Gör man det som en del av jobb och tar helg kan ett vänligt råd vara att inte skriva sin trådstart fredag em och sen checka ut.

3 dagar är en lång tidsrymd i cybervärlden.

1 gillning

Visst, den delen håller jag väl med om. Det är 29 timmar sedan jag fick mitt mejl och jag har ändå viss respekt för att löneträlarna därute gör saker även under fredagar. Att lägga ner och gå på tidig AW för att köra igång igen på måndag är ju inte heller särskilt rimligt.

1 gillning

Eller så är det smart? Det hinner rulla in svar under helgen, tråden svalnar lite och sedan kommer ts tillbaka på måndag och bumpar tråden. Smart.

4 gillningar