Kanske, beroende på vad syftet är. Vill man vara del i en dialog så tror jag nej. Då har man missat tåget till större delen. Vill man mest observera med mindre interaktion i tråden så ja.
Okej HR, jag kan ta pengarna och fortsätta vara omotiverad om det gör er mer nöjda.
Närmaste familjen har jag underrättat redan innan jag började jobba.
“Jag ska göra X så att jag kan spara ihop Y och kunna sluta jobba vid Z. Ni kan göra samma sak om ni vill och jag kan visa er hur.”
Sen ser de att jag gör precis det, så min förhoppning är att det inte ska kunna bli något gnäll eller avundsjuka i framtiden, men vem vet.
Det har i alla fall fått dem att spara betydligt mer än de annars skulle ha gjort.
Min respektives familj vet nada så där blir det evt. mer krångligt.
Jag tror att vi helt enkelt får säga att vi är egenföretagare inom tråkig konsultverksamhet, de behöver ju inte veta exakt hur mycket man jobbar.
Yep, så kommer vi runt det med problemindivider ![]()
Problemet kan vara att du just lyckas med det du sagt. En del har svårt att hantera detta upplever jag det som.
Tror vederbörande sitter och antecknar febrilt. Tråden har ju gett massor av input om hur folk upplever det och hur en del reagerar ![]()
Visst, men jag bedömer att det skulle bli större problem om jag inte sade något och sedan sade att jag hade X miljoner och inte ska jobba mer.
Ser alltså inte vad alternativet skulle vara. Vill kunna vara ärlig mot föräldrar och syskon.
Nä det är inte helt lätt. Skulle det bli för starka reaktioner så kan du ju alltid skylla på att du kör eget och konsultar så lugnar det ner sig
eller skippar relationen om det är ett alternativ
Vet inte om du läste mitt första inlägg ordentligt men jag har redan berättat om läget för länge sedan och löpande därefter så det är inget alternativ.
Jag föreställer mig egentligen inga problem heller, det är bara teoretiskt.
Så är det. Tills det i värsta fall blir verkligt ![]()
Men som du skrev själv och som jag var inne på
Man kan ju alltid byta taktik om så krävs
Det är två olika sidor av familjen hanterade på olika sätt så jag tror att du har blandat ihop det.
Den ena vet redan och kommer att fortsätta göra det, finns ingen återvändo.
Det går inte att byta taktik, detta är inte Men in Black där man smidigt bara kan radera folks minnen.
I så fall får jag fejka konkurs men den storyn skulle inte hänga ihop så väl med vad jag pysslar med på dagarna.
Nu glömmer vi denna sidodiskussion. ![]()

Kanske har tagit ut FIRE?
Men
klart du kan. Bara att säga att du blev lite uttråkad så du konsultar så folk relaxar OM någon skulle reagera så dåligt
Behöver ju inte radera folks minne.
Man har ju rätt att ändra sig ![]()
Musikkultur.
Nedstängningar av ”illegala” fester
Rekreationellt bruk av växtmedicin.
Stoppat via narkotikalagstiftning
Bil/raggarkultur/street racing.
Hastighetsbegränsningar för ungdomar (EPA), skärpta regler för högljudda bilar, stoppande av ”illegala” tävlingar
Graffitikultur.
Omklassificering från konst till skadegörelse
Skateboardkultur.
Införande av kommunala no-go-zoner
Om en hobbyverksamhet blir för omfattande kommer regleringar förr eller senare. (På gott och ont)
Ok. Såg inte framför mig att skadegörelse och drogbruk skulle hamna på din lista över ”subkulturer”, men då förstår jag hur du resonerar.
Mina föräldrar har supersvårt att hantera att jag kommer att sluta jobba innan officiell pensionsålder. Undrar rent ut vad det är för fel på mig. Sen att de själva tog ett paket där de kunde gå ett par år tidigare det har de någon sorts argument för. Men min inställning är att hur jag lever mitt liv det har ingen förutom min son och min sambo något med att göra. Så jag bryr mig inte i vad folk anser om mina livsval. Sen är det väl inte det första jag berättar för folk jag träffar på att jag gått ner till halvtid och planerar att ta exit helt inom max ett par år.
Mellan stenåldern (4000-6000 år f.kr) och 1990 ansågs inte väggmålningar vara skadegörelse i Sverige
Människan har använt hallucinogener kulturellt i över 5000 år och det ansågs inte vara narkotika förrän 1966 (LSD) och 1999 (psilocybin)
Detta är två mycket djupt förankrade kulturella traditioner i mänsklighetens historia som har blivit stoppade eller reglerade pga oliktänkande.
Du ser inga som helst risker med att FIRE-hobby/kultur skulle kunna bli föremål för reglering?
Regeringens linje i nuvarande system är att befolkningen behöver arbeta länge upp i åldrarna.
Om vi då har en liten grupp som slipper detta pga nuvarande lagstiftning kommer det antingen inspirera fler (som mig tex) eller skapa stora spänningar och krav på att det stoppas.
Och inspirerar det för många så skapar det andra problem eftersom det går emot regeringens mål med arbetslinjen.
En livsstil är aldrig ett problem förrän för många ägnar sig åt den.
Tex om 2% av befolkningen hade levt på försörjningsstöd och varit nöjda med det hade vi inte haft ett problem, men när 10% gör det börjar det bli ett problem och politiskt slagträ.
Även vi kapitalinkomsttagare anses vara en kostnad för staten precis som försörjningsstödsinkomsttagarna pga uteblivna skatteintäkter.
Får vi en bred våg av acceptans där man tillåts lämna ekorrhjulet om man har ”vunnit” spelet så har vi inga problem.
Men hur troligt är det?
Tråkigt.
Mina föräldrar trodde nog inte riktigt på att det var möjligt när jag sade det från början men har inte varit annat än positiva.
De kommer själva att kunna gå en bit tidigare än riktåldern för att de efter min uppmuntran skrapat ihop några miljoner i privat finansiellt sparande från att ha haft 0kr i finansiellt sparande.
Hade jag inte gjort det tror jag att de hade haft betydligt mindre, max några hundra k, och bara på sparkonto.
Min lösning är alltså typ att försöka göra min familj “rik” så att det känns mer som ett gemensamt bygge.
jag tror aldrig det kommer bli en stor trend. Detta gäller i princip allt från att bli framgångsrik i jobbet eller i vadsomhelst, det är oftast inte raketforskning utan förmågan att sätta upp ett mål och genomföra en plan som ofta innebär att man försakar annat i stunden för ett mål längre fram som man kanske inte riktigt skymtar i stunden. Människor i allmänhet är oftast inte beredda att göra det som krävs i stunden för att bygga upp något större längre fram, oavsett vad det gäller. Sedna kan man stå där som 60-åroign och inse att det hade varit möjligt för mig också att spara 5 papp i månaden i 30år och haft en annan sits men jag gjorde andra val. Det är tryggt att gå med flocken och göra som andra, det sitter i vårt DNA, i flocken är man trygg på egen hand dör man.
Om det är några få procent så kan det ju bli ännu värre. Då är vi FIRE-aspiranter/FIRE-personer inget viktigt röstblock heller. Då förlorar politikerna ingenting på att röka ut en ordentligt. Och 60-åringen som du nämner skulle nog gärna rösta för en FIRE-skatt eller andra åtstramningar för folk som inte levt som honom.
Fast det handlar ju isåfall inte om specifika FIRE-skatter utan snarare förmögenthetsskatter och skatt på värdepapper.
Ett scenario som är mer tänkbart är att skatten på värdepapper komma att förändras drastiskt om tex AI-utvecklingen gör att aktierkurseran fortsatt utvecklas bra, produktiviteten ökar och inflation går ner samtidigt som människor drabbas av arbetslöshet. Låg inlflation och bra avkastning på kapital i kombination med arbetslöshet skulle ju kraftigt förändra villkoren mellan de som har kapital och de som inte har.
Musikkultur har förstörts?
Marijuana har förstörts?
De är ju större än någonsin. Raggarkulturen lever också och frodas. Likaså de illegala gäng där förstörande av annans egendom aka graffiti, frodas.
Tror jag missade din poäng.