SVT söker personer som vill/har sluta jobba för att få tid till det som känns meningsfullt i livet

Jag skulle önska att någon ställer upp på intervju hos SVT och berättar om att de istället för lönearbete lever livet genom att droppa syra, skejta i kommunens rabatter, graffa lite på kommunhuset, rejva i den lokala industrilokalen och trimma EPA till barnen. Godkänd kvalitetsunderhållning.

8 gillningar

Vettigt folk skulle gratulera dig och tycka det var intressant.

3 gillningar

Att bruka och vistas i skog och natur har väl blivit alltmer reglerat genom århundradena? Ytterligare ett exempel på reglerat betéende.

Förr kunde man bara ta mark. Nu måste allt köpas, registreras och följa jaktförordningen, miljöbalken och naturvårdslagen. Man kan inte bara kasta skräp i hav och sjöar längre som vi alltid kunnat genom årtusenden. Och latrinen som förr så enkelt kastades över till grannen måste nu ledas bort till “reningsanläggningar” och speciella “trekammarbrunnar” :cry:

Fast jag tror en normalt funtad kan se alla dessa saker ur fler perspektiv. Visst, det är jobbigt att inte få klottra på andras saker, men också lite skönt att alla andra inte får klottra på dina.

Just FIRE blir väl ett mellanting där man å ena sidan vill krama ut sista droppen värde ur alla andra och å andra sidan är man glad att man redan fått in mer skatt än förväntat och fortsätter få in “extra” skatt varje år från kapitalskatter på ISK och från konsumtionsskatter som moms.

Räcker nog att 1 av 10 har en dålig dag emellanåt för att man ska hålla det för sig själv.

4 gillningar

Min pappa tyckte det där var lite jobbigt i början, men det gick över. Jag tror det botades av att han insåg hur mycket bättre jag verkade må och hur mycket tid jag hade till det jag ville göra. Glädje kan bevisa mycket för andra. :smiley:

11 gillningar

Fast en leanFIRE skule väl kunna paketeras om till Green FIRE?
Vi delar på jobb, slösar inte med resurser, köper inte saker i onödan, cykler och åker kollektivt, har mer tid till varandra, lite medborgarlön från staten när AI tar jobben?
Låter som något av partierna till vänster skulle kunna gå till val på.

7 gillningar

Den spik som sticker upp hamras ner är ju ett japanskt uttryck men gäller väl i resten av världen också. Är man lite “udda” så är det bättre att flyga under radarn.

Kommer inte på något riktigt bra exempel iofs men rent generellt, så fort något uppmärksammas i TV i Sverige, som inte faller politikerna i smaken, så kommer det ju i allmänhet löften om att det ska åtgärdas. Att en grupp människor inte betalar löneskatt när de är i arbetsför ålder lär inte gillas i alla läger. Men det beror ju återigen på hur programmet vinklas. Man skulle ju kunna göra ett trevligt och upplyftande program men jag kan också föreställa mig en domedagsvinkel.

5 gillningar

Finns inte en chans att jag hade ställt upp fullt synlig i ett sådant tv-program. Det går inte att sätta ett pris på anonymitet. För mig är flundralåg profil mycket mer värt än att bygga personligt varumärke, tvärtemot rådande trend.

10 gillningar

Håller helt med. Ser ingen uppsida över huvud taget.

Å andra sidan gäller det i princip alla realityserier och liknande också. Hade hellre suttit fast i en hiss än att vara med på tv.

7 gillningar

:rofl::rofl::rofl: bästa kommentaren idag!

3 gillningar

Tänker även att det inte heller nödvändigtvis behöver vara politiken som sätter käppar i hjulen, det skulle lika väl kunna vara näringslivet som antingen kan anse att lönerna är för höga om sparandet är för högt och därmed försöka börja sänka dem, eller tvärt om tvingas höja lönerna ännu mer pga för stora grupper hoppar av ekorrhjulet samtidigt.

Men som någon annan också skrev så har jag själv också svårt att se att rörelsen skulle få något bredare fäste bland befolkningen.
Just FIRE kräver väldigt mycket motivation och dedikation under väldigt lång tid.
Inte ens i USA verkar det vara särskilt utbrett.

Jag hoppas de hittar någon intressant som vill vara med och att fokus blir mer på ökad livskvalitet och lycka :heart:

Det får väl bli en sån där mörk profil med moddad röst? “Karl Guldstråle är inte hans riktiga namn”

Haha, Silverstråle i mitt fall då jag är knäckebrödsmiljonär. :grin:

1 gillning

Var går gränsen tror du? Ingen kommenterar om man jobbar 50%. Kanske 25?

HR: nej. VD: flertal.

1 gillning

Jag tror att allt fler kommer att göra FIRE i framtiden.

Allt fler kommer att lära sig hur börsen fungerar och få bättre avkastning.

Allt fler kommer att tjäna mer eftersom vi har ekonomisk tillväxt.

Allt fler har olika fomer av incentivprogram på sina jobb.

Allt fler har också valt bort traditionell förvaltning av tjänstepensionen.

Allt fler kommer ha allt mer av ärvda förmögenheter.

Min slutsats: allt fler kommer att kunna göra FIRE i framtiden.

Min undran är då vad som händer på ett nationalekonomiskt plan. Kanske denna produktion av SVT tar upp det.

2 gillningar

Riktåldern för “vanlig pension” kommer ligga över 70 år. Så folk som går i pension vid 63 år (vilket är en vanlig preferens) blir då FIRE… Men det säger mer om vårt pensionssystem.

Det jag tror vi kommer upptäcka i framtiden är att för de som har en ok tjänstepension så kommer allt färre behöva arbeta till riktåldern.

Jag går i pension om ett år och gör det då två år före riktåldern. En slags FIRE i miniatyr som beror på den tredjedel av min pension som ligger i aktier.

1 gillning

Menar du att fram till 1990 fick man som husägare bara finna sig i att någon målade på ens vägg? Det låter ju helt absurt!

3 gillningar

Riktåldern för “vanlig pension” kommer ligga över 70 år. Så folk som går i pension vid 63 år (vilket är en vanlig preferens) blir då FIRE… Men det säger mer om vårt pensionssystem.

Finns det inga andra utvägar än Fire?
Om någon vill sluta lönearbete och leva gott innan och under sin pension?

VSOMM

FIRE kan typ inte bli en bred trend. Folk vill bli rika och köpa allt de drömt om. Leva i lyx och överflöd. De vill inte jobba hårt och planera detaljerat för att sedan vara ”rik”, men leva inom specifika livsstilsramar som det totala kapitalet och tidshorisonten får avgöra.
Det krävs disciplin och i stunden stor återhållsamhet genom hög sparkvot, för att generellt (de flesta gör ju inte fet fire) ha samma livsstil. De flesta försummar nog ledigheten när de tänker på det så. För den som siktar på att gå genom elden är tiden såklart högsta priset. Det mest ovärderliga vi har!

2 gillningar