SVT: vad har varit mest lönsamt: att binda eller inte binda räntan?

Vi missade samma deal på grund av att vi var för långsamma att nappa och fick lite sämre, det var ett riktigt bra erbjudande. Vi fick 1,38% i stället.

1 gillning

Man får tänka på att SVT använt listräntor istället för genomsnittsräntor. Eftersom bankerna ger olika rabatt på olika löptider så kan det faktiska utfallet vara något annorlunda. Har för mig att de brukar ge mer rabatt på kortare löptid och då borde det tala ÄNNU mer för att kortare löptid är billigare på lång sikt.

2 gillningar

Bra poäng. Samlar man mycket kapital hos Nordnet kan man ju tex få 2,95% rörligt än idag Bolån från Nordnet - lägsta listräntan på marknaden | Nordnet

Det är inte långt ifrån listräntan på rörligt hos vissa dinosaurier till banker under nollränteåren :smiley:

Nej, men jag tänker så att med en fast ränta är budgeten lättare att göra.

Med rörlig ränta behöver man dimensionera en buffert + budget. Bufferten kan man skapa genom att göra en offensiv budget till dess att man skapat buffert nog. Det är ett rent tankeexperiment då jag inte har behövt fundera på detta i praktiken personligen. Men hade jag behövt det är detta antagligen den metod jag använt mig av.

Det är också en kostnad eftersom den behöver vara större än i fallet med bunden ränta och genererar mycket lite avkastning.

Det beror helt på sin sparkvot och lånestorlek, tänker jag?

Om man inte har öronmärkt varenda krona till konsumtion eller kortsiktigt sparande kan man ju bara ha en variabel sparkvot på lång sikt efter gällande boränta? Och därmed inte budgetera eller lägga undan korta pengar för en högre ränta alls.

Som bolånetagare har man ju redan bevisats klara 7% ränta. Oavsett man vill eller ej. Improvise, adapt, overcome, så att säga :slight_smile:

Ja, självklart. Finns ju något som heter annuitetslån :slight_smile:

All ränta under 7% går till amotering… eller konsumtion. Eller sparande.

Tänkte samma sak när jag band mitt lån. Kände inte att vinst/sparande maximeringen med att ha rörligt var värt dem pengarna.

1 gillning

En nackdel med bundet är att man måste fullfölja avtalet vilket kan vara jobbigt vid skiljsmässa etc, tyvärr inte ovanligt i dagens samhälle.

Skilsmässor har legat på ungefär samma nivå länge. Det går lite upp och ner, men ändå. Verkligen inget tecken på samhällets förfall :slight_smile:

Du har en bra poäng dock, vem vet vad man gör om 10 år? Skulle kännas väldigt inlåst att ha bundet så länge.

Vi har flytträtt / portabilitet, och risken att behöva betala någon ränteskillnadsersättning att tala om vid eventuell lösen ganska låg med tanke på nivån vi band på. Men visst, det är en sak att tänka på!

1 gillning