Binda räntan nu?

Ni som har hög belåning hade ni bundit räntan nu eller ha den rörlig? De fasta räntorna stigit väldigt mycket så jag undrar hur ni hade agerat?

Jag kommer med stor sannolikhet ha lånet i två eller tre delar, där en mindre del är på 3 månader (för möjlighet att amortera lite).
Men de fasta delarna är jag osäkert. 2 år känns väl fortfarande osäkert. 3 år, 5 år?
Det talas om lågkonjunktur nu och då kommer väl räntorna att falla tillbaka något? Jag vill ju inte binda upp mig på lång tid särskilt inte när räntorna är så höga nu men samtidigt orolig och skulle känna mig tryggare med en fast ränta.
Ny på det här och vet inte hur jag ska göra…

Bind om det får dig att sova bättre på nätterna. Här måste du se till din ekonomi i sin helhet. Saknar man marginaler är det bra att binda. Har man marginaler så har man fler alternativ.

Generellt brukar det avrådas från att dela upp lånet eftersom att du kommer i en taskig förhandlingssits mot banken.
Det är svårt att gå till konkurrenten när vardagsrummet och köket fortfarande är bundet på ytterligare 14 månader…

4 gillningar

Jag har väl relativt hög belåning, jag kommer binda mitt lån på 1 år nu i dagarna, i huvudsak av anledning att jag har hyrt ut min lägenhet och kommer resa lite i 1-2 år och “behöver” veta att lägenheten går med vinst varje månad.

Till saken hör att jag hyrt ut lägenheten till en bekant väldigt billigt :slight_smile: Hade jag själv bott kvar eller hyrt ut den till någon random hade jag tagit ut betydligt högre hyra och isåfall behållt räntan rörlig.

Jag hade kört rörligt i dagens läge. Tror att bankerna måste säkra upp för volatiliteten framöver och därför höjer man de bundna rejält nu. Men jag har bundet till feb -24 så har inte kniven mot strupen just nu.

Rent ekonomiskt har rörlig ränta typiskt sett varit bäst.
Bunden kontra rörlig ränta har diskuterats i ett tidigare avsnitt där bunden ränta jämförs med en försäkring för arbetslöshet och rörlig ränta försäkring mot inflation.
Att tänka på vid bostadsköp, rörlig eller bunden ränta och mycket mer… (rikatillsammans.se)

Jag och sambon har nyligen köpt bostadsrätt och har planerat att ha lånet i två delar, en rörlig och en bunden på 5 år. Anledningen att vi planerar att binda hälften är främst för nattsömnens skull.

Det finns generellt sätt inget rätt svar på “Bundet eller rörligt?”, det beror helt på dina mål och din övriga ekonomi.

På vilket sätt skulle det kännas tryggare med bundet? Hur skulle din ekonomi se ut om du haft en ränta på 5%?

Idag är det minst lönsamma tillfället att binda. Då det är stor osäkerhet framöver tar bankerna större marginaler vid bindning av lånet. Så jag skulle inte göra det.
Men huvudregeln är sömn, så sover du bättre bind den. Bundet kostar mer över tid dock.

3 gillningar

Många som upprepar myten om att rörlig ränta alltid är billigare. Det är nys.

Dock skulle du bundit i början av året, inte nu. Nu är det nog för sent.

Hade du bundit 5 år till 1,24 i februari så hade du skrattat hela vägen till banken.

Håller med till 100 %, omständigheterna är helt avgörande. Det är positivt överraskande att i den här tråden har (hittills) ingen påstått att rörligt alltid är billigast.

Det var som mest löjeväckande när vi blev ifrågasatta när vi band till 1,17 % i tre år, när de lägsta rörliga räntorna vi kunde få erbjudanden om låg omkring 1,6 %. Mantrat om att rörliga räntor är billigare har ju normalt sett med sig fördelen att de är lägre vid tillfället man tecknar, men så har det inte alltid sett ut de senaste åren.

Min preliminära plan är att köra rörligt när det bundna avtalet går ut 2024, men det hinner ju hända en del fram till dess.

Vi fick vårt bolån idag på tre delar. 2.87% på rörligt. 12 mån ligger på en procent högre. Har övervägt att binda 1-2 delar möjligtvis men inte riktigt bestämt. Vi har marginal och låg risk att bli arbetslösa.

Jag ser det som så att om man kan binda räntan för fyra gånger mer än bara ½-1 år sedan samtidigt som rekordmånga vill in genom den trånga dörren och har ränteångest är väl chansen rätt liten att banken inte tjänar på det :wink:

Jag är contrarian av natur och band därför på 1,2% förra året, när räntehimlen var blå och alla körde rörligt. Inte för att jag är smart nog att överlista räntemarknaden eller bankerna utan för att räntan bokstavligen var billigare än rörligt med min belåningsrad, och jag såg en mindre nedsida än uppsida! Men jag kunde aldrig föreställa mig detta :grimacing:

Det här med att köpa försäkringen när olyckan har inträffat är ju högst mänskligt. Men det lönar sig sällan… Tycker Cornucopia? har en bra artikel på ämnet: https://cornucopia.se/2019/02/ung-och-dum-psykologin-bakom-last-ranta/

Jag var förstås ung och dum, men inte ens en privat och erfaren rådgivare inom familjen sade annat än att man skulle låsa räntan på så lång tid som möjligt. Sagt och gjort. 8.8% på fem år. Denna paradigm låg fortfarande kvar när det var dags att binda om lånet 2002. Självklart låste man räntan på fem år, nu till billiga 8.0%. IT-kraschen höll fortfarande på börs och ekonomi var åt helvete. Man fick vara glad som hade kvar jobb i branschen

Ur den psykologi och det finansiella trauma som 90-talskrisen utgjorde var det självklart att binda räntan även 2002. Jag var inte ung och dum, utan agerade rationellt utifrån den verklighet man hade upplevt de senaste tio åren. Jag hade aldrig upplevt något annat sedan lägenhetsköpet 1992. Seg till katastrofal bostadsmarknad, höga räntor, rent av chockhöga räntor.

Och här är lärdomen vad gäller räntan idag.

De senaste tio åren har verkligheten varit fallande räntor och spikrakt stigande bostadspriser. Det är utifrån den psykologin folk lånar pengar idag, och det är utifrån detta man väljer rörlig ränta. Det är fullständigt logiskt utifrån den erfarenhet man har idag, och de flesta (alla?) i 30- till 40-årsåldern har aldrig upplevt en annan marknad. Så man agerar psykologiskt rationellt.

Fast så vänder utvecklingen. Och man blir en erfarenhet rikare, på gott och ont.